Onduidelijkheid Touretappe reden tot bezorgdheid

13 april 2015

Onduidelijkheid Touretappe reden tot bezorgdheid

Foto: SP

Met toenemende verbazing heeft de SP fractie de afgelopen periode de berichten over aankomst van een touretappe in Zeeland gevolgd.
Deze verbazing werd groter toen duidelijk werd dat de organisatie van de Tour de France (A.S.O.) strikte eisen stelde aan de weg waarover de etappe zou moeten verlopen. Niet dat de SP geen belang hecht aan de veiligheid van de wielrenners, integendeel, maar vooral de situatie die ontstond rond de laatste bocht voor de Neeltje Jans tart elke beschrijving.

Woordvoerder verkeer Roland van Tilborg: ”Het betreft hier de N57 bij Westerschouwen op Schouwen-Duiveland. Iedereen die vanaf de Oosterscheldekering Schouwen-Duiveland oprijdt zal zich verbazen over de haakse bocht die midden in de doorgaande route genomen moet worden. Een situatie die, als gevolg van gewijzigde plannen, al sinds de aanleg van de weg in 1987 bestaat en ook bij de herinrichting in 2012 tot teleurstelling van velen niet is verholpen”.

De A.S.O. heeft bij de toekenning van de Touretappe aan Zeeland als eis gesteld dat de bocht over een afstand van 400 meter met minimaal 1,5 meter verbreed moet worden. Tot op heden is het echter niet duidelijk hoe hoog de kosten voor de aanpassingen zullen zijn en wie deze gaat betalen. Ook is het de SP fractie een doorn in het oog dat een mogelijk fatsoenlijke oplossing voor deze infrastructurele fout blijkbaar pas mogelijk is wanneer er een tourkaravaan passeert.

Van Tilborg: “Nog vreemder wordt de situatie als blijkt dat de aanpassingen na het passeren van het peloton weer ongedaan gemaakt zal worden. De gemaakte kosten komen hiermee dus niet de inwoners van Zeeland of de vele toeristen die van deze route gebruik maken ten goede. De verbeteringen zullen exclusief voor de wielrenners van de Tour de France zijn. Kortom, weggegooid geld dat volgens de SP wel beter besteed kan worden”.

Dat drie maanden voor de start van de tour een subsidie gegeven wordt vanuit het ministerie van VWS maakt de zaak er ook niet beter op. Wist de organisatie al van deze subsidie, stond dit al vast en gaat hiermee de verbreding betaald worden? Het is allemaal onduidelijk. Dit alles was voor de SP genoeg aanleiding om het college van GS opheldering te vragen over deze ondoorzichtige en vreemde gang van zaken.