Snel duidelijkheid over Sloeweg

3 april 2015

Snel duidelijkheid over Sloeweg

Afgelopen week kwam in diverse media naar voren dat bij de verdubbeling van de Sloeweg (N62) een forse tegenvaller te verwachten valt die varieert tussen de 13 en 17 miljoen euro. Oorzaken die genoemd worden zijn onder andere; fouten bij het ontwerpen van de viaducten, BTW die niet goed berekend is en dat er twee tot drie keer teveel bomen gekapt zijn.

Woordvoerder verkeer Roland van Tilborg is op zijn zachtst gezegd niet blij met het slechte nieuws; “Dit is echt weer te zot voor woorden! Ik hoopte nog dat het een 1 april grap zou zijn maar helaas is het bittere ernst. Hier is het laatste woord echt nog niet over gezegd”. In april 2014 is het college al bij de Provinciale Staten geweest om 5,3 miljoen extra voor de verbreding van de Sloeweg tussen Heinkenszand en de Westerscheldetunnel te vragen. “Er is nog geen spade in de grond gestoken en nog geen piketpaal geslagen maar er wordt nu al om extra geld gevraagd. Is dit de laatste keer? Of moeten we nog op meer rekenen?” was toen al de bezorgdheid vanuit de SP. De gedeputeerde gaf als antwoord dat dit incidenteel zou zijn. “We zitten in een hele pijnlijke spagaat maar er is geen weg meer terug en voor een veilige en goede doorstroming van het verkeer op deze weg is het noodzakelijk dat wij hiermee instemmen”, waren de woorden van Van Tilborg tijdens de behandeling in de Statenvergadering van 25 april 2014. Nu blijkt dat er nog een bedrag van tussen de 13 en 17 miljoen euro bovenop komt.

Amper twee weken geleden waren er verkiezingen voor Provinciale Staten. En nu komt dit slechte nieuws naar buiten. Toeval of niet? Van Tilborg: “Ik geloof niet in toeval. Dit is iets wat natuurlijk erg lastig hard te maken valt maar ik geloof toch wel dat dit bewust pas ná de verkiezingen op tafel komt. Ik ben blij om te lezen dat gedeputeerde Van Beveren zelf al zegt dat er maar één verantwoordelijke is en dat is hijzelf. Om dit voor iedereen heel duidelijk te krijgen zal er een degelijk en kort onderzoek plaats moeten vinden om dit te bevestigen. En als dit onderzoek inderdaad uitwijst dat er grove, te voorkomen fouten gemaakt zijn dan is er maar één consequentie die er getrokken kan worden en die hebben wij op papier paraat.”

De SP heeft direct schriftelijke vragen gesteld aan het college en zal aandringen op een onderzoek om duidelijkheid te krijgen hoe dit zo heeft kunnen gebeuren.