Veel woorden, weinig inhoud.

16 mei 2015

Veel woorden, weinig inhoud.

Gedeputeerde Van Heukelom (SGP) had tijdens de commissievergadering van 11 mei heel veel woorden nodig om uiteindelijk niet veel te zeggen.  Van Heukelom heeft een aantal zaken overgenomen van de vertrokken gedeputeerde Van Beveren (CDA) waaronder het Sloeweg dossier.

Op de agenda van de commissie van deze maandag maar stond maar één onderwerp en dat was ‘voortgang project Sloeweg’. Recent is naar voren gekomen dat dit project minimaal 19 miljoen euro duurder uit zal gaan vallen dan begroot.

“In de Statenvergadering van 24 april heeft gedeputeerde Schönknecht peentjes zwetend de honneurs waargenomen. Zwetend omdat ze geen antwoord wilde geven op twee hele simpele vragen: Wisten de andere collegeleden in januari ook van de dreigende grote overschrijding, ja of nee! En waarom heeft er niemand aan gedacht om PS te informeren? De vragen staan wat inhoud betreft nog steeds open. Omdat het vragen zijn waar cruciale antwoorden op moeten komen wil de SP ze nogmaals stellen." Roland van Tilborg, woordvoerder voor dit onderwerp leidde zo zijn vragen in aan Van Heukelom tijdens de commissie economie van 11 mei. De reactie van de gedeputeerde hierop was; "Van Beveren wist het, maar wij als gedeputeerden niet. Wij zijn pas later op de hoogte gebracht. Toen op 18 april het rapport van de Task Force uitkwam, wisten wij ook pas hoe erg het was."

Tijdens de Statenvergadering van 26 mei wordt hier nog verder over gesproken en zal de SP een motie indienen om een hoorzitting te organiseren. “Het zal duidelijk moeten worden wat de rol van de overige gedeputeerden in dit hele circus geweest is. Volgens mij is er zoiets als ‘collegiaal bestuur’ en ik kan mij niet indenken dat de andere leden van het college, inclusief de Commissaris van de Koning, hier niet van wisten. Wanneer dat zo is hebben ze verzuimd om Provinciale Staten op tijd te informeren.” aldus Van Tilborg.