Minder geld uit Brussel voor Nieuwe Sluis Terneuzen leidt tot vragen van de SP

14 juli 2015

Minder geld uit Brussel voor Nieuwe Sluis Terneuzen leidt tot vragen van de SP

Naar aanleiding van het bericht dat de Europese Commissie geen 300mln euro maar 48mln euro wil bijdragen aan de realisatie van de Nieuwe Sluis bij Terneuzen heeft de provinciale SP fractie schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

De Nieuwe Sluis is een 930mln euro kostend project dat er voor moet zorgen dat in de toekomst grotere schepen door de sluizen van Terneuzen kunnen. De belangrijkste reden voor deze investering is dat de haven van Gent te kampen heeft met een afnemend aantal schepen dat de haven aandoet. De oorzaak daarvan is dat de steeds groter wordende schepen niet door de huidige sluizen van Terneuzen kunnen.

De berichten omtrent de veel lager dan verwachte bijdrage vanuit Europa zijn echter een grote streep door de rekening. De SP fractie is bezorgd over de mogelijke gevolgen van deze beslissing.

Wat betekent het bijvoorbeeld voor de bijdrage van Zeeland aan het project?
“Ondanks dat de bijdragen van Nederland en Zeeland vaststaan maken we ons toch zorgen over de wijze waarop de Nieuwe Sluis uitgevoerd zal gaan worden en of de verdeling van de kosten hiermee niet ter discussie zal komen te staan” aldus SP-statenlid Roland van Tilborg. Het statenlid is tevens benieuwd naar de gevolgen voor de binnenvaart. “Wanneer de aanleg van de Sluis langer duurt zal dit direct gevolgen hebben voor deze belangrijke vervoerssector. De binnenvaart heeft toch al veel te lijden van de periode waarin er -als gevolg van de aanleg- minder sluizen beschikbaar zullen zijn’ aldus Van Tilborg.

Het grootste deel van de investering zal voor rekening van Vlaanderen komen, maar ook de Nederlandse overheid zal 141,9mln euro meebetalen. Zeeland draagt als regio een bedrag van 10mln euro bij aan het project waarvan de hoop is dat 30% van de opbrengsten van de Nieuwe Sluis ten goede zullen komen aan Nederland en Zeeland.