Geen gedwongen splitsing van DELTA

21 september 2015

Geen gedwongen splitsing van DELTA

Foto: DELTA / SamenvoorDELTA.nu

Energiebedrijf DELTA zoekt steun tegen de gedwongen splitsing van het bedrijf als gevolg van de Wet Onafhankelijk Netbeheer (WON), beter bekend als de splitsingswet.

Deze uit 2006 stammende wet verplicht energiebedrijven de activiteiten te splitsen doordat ze geen eigenaar meer mogen zijn van gas- en stroomnetten. De overheid wil daarmee twee dingen bereiken: 1. eerlijke concurrentie tussen energiebedrijven 2. publieke belangen als netbeheer veilig stellen.

Volgens DELTA leidt de gedwongen eigendomssplitsing in Nederland juist tot een ongelijk speelveld. Nergens anders in Europa is eigendomssplitsing doorgevoerd. Bedrijven als Vattenfall, RWE, EON, internationale bedrijven met dochterbedrijven in Nederland zoals Nuon en Essent, hebben dan ook zelf netwerkbedrijven in eigendom. De financiële voordelen die dat oplevert komen direct ten gunste van de in Nederland werkzame dochtermaatschappijen.

DELTA, waarvan de provincie de grootse aandeelhouder is, zal wanneer het gesplitst wordt niet langer als zelfstandig bedrijf kunnen voortbestaan. Daarmee zal het de volgende klap zijn voor de werkgelegenheid in Zeeland. Bovendien brengt het de investeringen ten behoeve van duurzame energie in gevaar.

DELTA wil zoveel mogelijk handtekeningen verzamelen om druk uit te kunnen oefenen op Den Haag wanneer de Wet Stroom zal worden behandeld. Met deze wet zal onder meer de splitsing worden geregeld.

De SP is altijd tegen splitsingen en privatisering van de energiebedrijven geweest en steunt de strijd tegen de gedwongen splitsing van DELTA dan ook van harte. Kijk op samenvoorDELTA.nu en laat ook je handtekening achter waarmee je aangeeft dat we DELTA niet verloren willen laten gaan.