SP stelt vragen over de kust en kustbebouwing aan het dagelijks provinciebestuur

14 januari 2016

De SP maakt zich zorgen over de toenemende kustbebouwing en heeft vragen naar aanleiding van het besluit van de ministerraad dd 18 december jl. om het algemene verbod op kustbebouwing op te heffen door aanpassing in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (Barro).

De SP wil dat volgens afspraak de provinciale kustvisie aangeeft wat langs de Zeeuwse kust is toegestaan en voor die tijd geen nieuwe plannen en bebouwingen langs de Zeeuwse kust worden goedgekeurd. Voordat de kustvisie er is, zijn er al veel plannen en daadwerkelijke uitvoering van kustbebouwing zichtbaar. De SP pleit hier voor een heldere regie bij de provincie. De SP wil voorkomen dat de Zeeuwse kust gaat lijken op de volgebouwde Belgische kust (zoals in Knokke) . Het is duidelijk dat er meer mensen en organisaties (zie recente tv uitzendingen, websites en artikelen in o.a. de PZC) bebouwing van de kust ongewenst vinden.Toeristen komen naar Zeeland vanwege rust en ruimte. We vrezen juist geen economische vooruitgang maar verlies van toerisme.

SP wil dat er rekening wordt gehouden met de wensen van inwoners.

De SP vindt:

• Dat kustbebouwing onze kust in sneltreinvaart aantast.
  • Dat er provinciale regie moet zijn die vanuit een visie de bouw aan de kust beperkt.
  • Dat meer grootschalige eenvormige bungalowparken aan de kust er niet moeten komen.
  • Dat inwoners moeten kunnen meepraten over de inrichting van de kust vanwege leefbaarheid en hun behoefte aan rust en ruimte in hun woonomgeving.
  • Dat lokale ondernemers geen hinder moeten ondervinden van nieuwe recreatieparken.
  • Dat er aandacht moet zijn voor (dreigende) leegstand en verpaupering van bestaande recreatieparken.

De SP gaat ervan uit dat GS doet wat ze zegt namelijk voorkomen dat de Zeeuwse kust vergelijking gaat vertonen met de Belgische kust. Daarom is het van belang te weten welke middelen of instrumenten de provincie ter beschikking staan om ongewenste kustbebouwing tegen te gaan.

In de bijlage de vragen die de SP fractie aan het dagelijks bestuur heeft gesteld.