Kadernota Zeeuws cultuurbeleid

11 maart 2016

Kadernota Zeeuws cultuurbeleid

Vrijdag 11 maart stond de vaststelling van de kadernota voor het provinciaal cultuurbeleid 2017-2020 op de agenda van de Provinciale Statenvergadering. Een belangrijke stap in de richting van het definitief vaststellen van het Zeeuws cultuurbeleid voor de komende jaren.

Hieronder de bijdrage van Ronald Viergever bij dit onderwerp:

"Kunst en Cultuur zijn onmisbaar in de samenleving. Het draagt direct bij aan de ontwikkeling en de creativiteit van mensen en brengt mensen en culturen dichter bij elkaar.

Want, het leven bestaat uit meer dan werken en geld verdienen. Het voeden van de verbeelding en van de geest is minstens zo belangrijk. De boeken die je leest of schrijft, muziek die je maakt of waarnaar je luistert, de schilderijen die je in het museum bekijkt of zelf maakt, de voorstellingen die je bezoekt of waar je aan meedoet, de geschiedenis om ons heen en waar we onderdeel van uitmaken. Het zijn de dingen die je uittillen boven de alledaagsheid van het bestaan.

Het bevorderen en ruim baan geven aan allerlei vormen van creativiteit verrijkt ons leven. En een samenleving die steeds complexer wordt, evenals de problemen waarmee we geconfronteerd worden, kunnen die creativiteit goed gebruiken.

De SP is dan ook blij om te zien dat de kadernota aftrapt met een erkenning van cultuur als kernwaarde en de belofte de Zeeuwse cultuur te koesteren.

De kadernota bevat een aantal keuze mogelijkheden. Alhoewel het tijdens de cie. enigszins onduidelijk was hoe deze keuzes gemaakt dienden te worden zijn wij hier zeker blij mee.

Ik zal de vier keuzes even snel doorlopen:

Allereerst de vraag of de Provincie de vrijwilligersorganisaties op het gebied van cultureel erfgoed moet blijven ondersteunen. Het college kiest hier niet voor en gaat voor een andere manier van ondersteuning. De SP deelt deze keuze niet en is daarom ook mede-indiener van het aangekondigde amendement van de VVD om de ondersteuning voort te zetten.

De tweede keuze betreft de vraag of de Provincie bij de inzet vanuit cultuur zich primair moet richten op de vier grote steden, de Z4. Of om dit zeeland breed te doen, dus in overleg met de Z4 én alle andere gemeenten. De SP is blij om te lezen dat het college kiest voor het laatste. Want natuurlijk leeft ongeveer de helft van de Zeeuwen in één van de grote steden,…maar dat betekent tevens dat de andere helft dit in ieder geval niet doet. Wanneer we willen komen tot en divers en complementair aanbod kan de één eenvoudigweg niet zonder de ander.

Ook de keuze van het college voor een actieve opstelling vanuit de Provincie bij het vinden van sponsoring en fondsen kunnen we steunen.

Tot slot dan nog de keuze m.b.t. de regionale nieuwsvoorziening. De keuze om de komende periode zich in te blijven spannen voor een breed Zeeuws mediaplatform is ook iets wat de SP steunt.

Ondanks de positieve zaken die we lezen in de kadernota zijn er ook zaken waar het wat betreft de SP knelt.

Binnen de paragraaf 5.2 Deelterreinen cultuur, en dan met name “Kunsten” wordt wat de SP betreft te veel de focus geplaatst op economische meerwaarde.

Wij willen er voor waken dat cultuur niet wordt gedegradeerd tot marketing instrument.

Om vermarkting en verschraling tegen te gaan moet de overheid juist toezien op een breed aanbod. En daar hoort wat betreft de SP ook de reguliere podium programmering bij.

Om deze reden dient de SP een amendement in waarbij het deel m.b.t. de inzet op grote producties en festivals zal worden aangepast t.b.v. een kwalitatief en afwisselend aanbod van cultuuruitingen."

Het amendement is uiteindelijk ingetrokken omdat de uitleg van de gedeputeerde een verhelderende en andere kijk gaf op de zaken.