SP: Zeeland drugssmokkel provincie?

25 mei 2016

SP: Zeeland drugssmokkel provincie?

Op de website van Omroep Zeeland valt op 11 mei te lezen dat Zeeland een ideale plek is voor drugssmokkelaars. Aan het woord komt criminoloog Cyrille Fijnaut, verbonden aan de Universiteit van Tilburg. Hij stelt dat Zeeland aantrekkelijker is geworden voor drugssmokkel. Eén van de oorzaken is dat op luchthaven Schiphol en in de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen de controles strenger zijn geworden.

“Dit is een verontrustende en ongewenste ontwikkeling”, zegt SP Statenlid Roland van Tilborg. De laatste maanden zijn er behoorlijke harddrugsvangsten gedaan. Per ongeluk, zoals in het sportvissersbootje wat in de problemen kwam en strandde op het strand van Cadzand. Maar ook gerichte acties zoals in Sint Philipsland. De heer Fijnaut zegt ook dat het aanstellen van een officier van justitie zonder extra politiecapaciteit niet zal werken. “Ik kan het alleen maar eens zijn met de heer Fijnaut. De SP vindt al langer dat er meer politiecapaciteit moet komen in Zeeland. Ik denk dat dit het topje van de ijsberg is en dat er nog veel meer harddrugs via Zeeland Nederland in gesmokkeld wordt. Aan alle kanten wordt geprobeerd om Zeeland aantrekkelijker te maken voor recreanten en voor mensen die zich willen vestigen in onze mooie provincie en dan lopen we het risico dat door drugssmokkelproblematiek het tegenovergestelde gebeurt.” Het wordt hoog tijd om snel actie te ondernemen.” aldus Van Tilborg.

De SP fractie heeft inmiddels vragen gesteld aan het dagelijks provinciebestuur. Nine Kooiman, SP Tweede Kamerlid en woordvoerster Veiligheid heeft Kamervragen over deze kwestie gesteld.