SP dient motie van afkeuring in

8 juli 2016

SP dient motie van afkeuring in

In de Statenvergadering van 8 juli heeft de Provinciale SP fractie een Motie ingediend waarmee ze haar afkeuring uitspreekt over het functioneren van Gedeputeerde de Reu.

Aanleiding was het Statenvoorstel om garant te staan voor een nieuwe lening van de ZB (Zeeuwse Bibliotheek). Dit omdat de oude lening op 18 juli afloopt en zonder garantstelling van de overheid de ZB geen nieuwe lening kan aangaan en de aflopende lening direct moet worden afgelost. Geld dat de ZB niet heeft.

De SP en vele andere fracties voelden zich met de rug tegen de muur gezet omdat zo kort voor het verstrijken van de lopende lening er geen andere optie is dan akkoord te gaan met de door het College voorgestelde garantstelling (wat overigens tegen Provinciaal beleid ingaat). Er is eenvoudigweg geen tijd voor alternatieven.

SP Statenlid Ronald Viergever: “Het is verbijsterend om te zien dat we nu wéér voor het blok gezet worden door de Gedeputeerde. Vorig jaar speelde precies hetzelfde en toen is duidelijk afgesproken dat dit niet weer mocht gebeuren en dat Provinciale Staten tussentijds op de hoogte gehouden zouden worden over de ontwikkelingen”.

Met een charmeoffensief en een overvloed aan excuses bij de beantwoording van de vele verwijten trachtte de Gedeputeerde nog de kikkers in de kruiwagen te houden, maar voor de SP was dit niet genoeg.
“De hele gang van zaken getuigt van weinig inlevingsvermogen van Gedeputeerde de Reu richting de Staten. En het is ook niet zo dat dit de eerste keer is. Dat is jammer omdat juist ingezet is op een verbetering van het samenspel tussen het College en Provinciale Staten” aldus Viergever.

De ingediende Motie van Afkeuring kreeg de steun van de Partij voor Zeeland en Zeeland Lokaal. Het is jammer dat andere partijen wel genoegen namen met de al te gemakkelijke excuses. Wellicht dat een stevige waarschuwing vanuit de staten de Gedeputeerde had kunnen aanzetten tot een andere houding en betere communicatie. Nu is het wachten op de volgende keer.

Overigens heeft de SP wel ingestemd met de garantstelling voor de ZB. Dit omdat de Bibliotheek te belangrijk is om te laten vallen vanwege een slecht functionerende Gedeputeerde.