Geen groot belevingspark, maar natuurbeleving dichtbij huis

30 september 2016

Geen groot belevingspark, maar natuurbeleving dichtbij huis

Geen groot natuurbelevingspark, maar natuurbeleving voor iedereen dichtbij huis. Een amendement op de kadernota natuurvisie van de SP en mede-indienende partijen D66, CDA, GL, 50plus is in de Statenvergadering van 30 september alsnog aangenomen.

Het amendement was al bij de behandeling van de kadernota Natuurvisie voor het zomerreces ingediend. Doordat bij de stemming een gelijk aantal voor- als tegensstemmers waren werd de stemming gestaakt en bij eerste vergadering na het zomerreces wederom in stemming gebracht.

De SP fractie in Provinciale Staten diende eerder het amendement in omdat ze zich niet kan vinden in het idee van een groot natuurbelevingspark. "Natuurbeleving is zeker wel van belang. Wij vinden dat er in élk gebied voor inwoners, kinderen en toeristen op korte afstanden mogelijkheden moeten zijn om natuur te ontdekken en te beleven. Als er geld voor natuurbeleving bij de provincie beschikbaar is zien we liever dat het ten goede komt aan het beleven van natuur op meerdere plekken in plaats van het beschikbare geld in één groot belevingspark te steken" aldus SP Statenlid Sylvia Tuinder

"We willen dat natuurbeleving maakt dat mensen zich meer kunnen verbinden met de eigen omgeving, meer natuur kunnen ontdekken in hun nabije omgeving. Kortom, een (be)leefbare omgeving. Dat is iets dat niet grootschalig behoeft te zijn, maar juist voor ieder toegankelijk en bereikbaar. Het amendement is dus bedoeld om juist déze beleving van natuur dicht bij huis te houden. Het hoeft niet groots; het kan klein."

De SP wil geen geld steken in grootse parken, maar ieder dorp, elke wijk, iets bieden voor natuurbeleving op manieren die de afstand tot de natuur verkleinen en die de kennis van de omgeving vergroten.

"Voor natuurbeleving willen we niet dat men eenmalig een park aan de overkant moet gaan bezoeken, maar juist dat de Provincie dit mogelijk maakt op een makkelijk bereikbare manier dicht bij huis, daarom dit amendement" aldus Sylvia Tuinder.

Meerder partijen waren het met de SP eens. 20 Statenleden stemden in met het amendement. Dit wordt daarmee opgenomen in de kadernota Natuurvisie.