h

Sloeweg-lobby vraagt van provincie 4,2 miljoen extra voor zeven seconden tijdwinst

26 november 2016

Sloeweg-lobby vraagt van provincie 4,2 miljoen extra voor zeven seconden tijdwinst

Foto: Skypictures/ Boskalis / www.zeeland.nl

Waarom zou Zeeland 4,2 miljoen extra uitgeven voor een ‘superdeluxe’ kruising, terwijl een andere, zelfs veiliger oplossing aan alle wensen voldoet. Zo diende SP’er Ronald Viergever vrijdag een lobby van bedrijfsleven en gemeenten van repliek. Die lobby probeert de Provincie warm te krijgen voor een extra dure verbouwing van de T-splitsing in de Westerscheldetunnel-weg voor verkeer van en naar Goes. 

Vanuit het bedrijfsleven en gemeenten is het provinciebestuur de afgelopen weken platgegooid met brieven. Allemaal sturen die aan op de duurste oplossing, de zogenaamde ster-variant. Ze proberen het provinciebestuur af te brengen van een minder duur plan waar maar één nadeel aan kleeft:  mogelijk zeven seconden tijdverlies in 2040, en dat alleen voor een klein deel van de weggebruikers, namelijk het verkeer vanuit Middelburg richting Goes, en het verkeer vanuit de tunnel richting Middelburg. Dat wordt dan namelijk over een rotonde geleid. Alle andere weggebruikers kunnen gewoon doorrijden, met name ook al het verkeer tussen Goes en Terneuzen. Juist voor die ‘hoofdstroomroute’ is die hele verbouwing bedoeld. 

Zou het provinciebestuur toegeven aan de lobby van bedrijfsleven en gemeenten dan krijgen alle weggebruikers vrij baan, maar wel met in- en uitvoegend verkeer, en dat zelfs twee keer, wat de veiligheid niet ten goede komt.  Deze variant kost de Provincie ook nog eens 4,2 miljoen extra. ,,We zullen dat geld hard nodig hebben voor andere zaken”, zei SP-statenlid Ronald Viergever, doelend op de grote financiële tegenvallers en risico’s die de Provincie parten spelen (o.a. Delta/kerncentrale en Thermphos). ,,Een tijdwinst van 7 seconden is geen reden om 4,2 miljoen extra uit te geven”.

De kwestie was aan de orde in de Statencommissie Economie van 25 november. Komende maand valt de beslissing. Om de Statenfracties ertoe te verleiden toch voor de duurste oplossing te kiezen, deed de tunnel-maatschappij een aanbod van 5 miljoen euro. De SP wijst dat van de hand. Immers, dan zouden de tunnel-gebruikers er voor opdraaien. ,,Het draagt niet bij aan het eerder tolvrij maken van de tunnel”, zei Viergever. Overigens is de tunnel-maatschappij de enige organisatie die bereid blijkt mee te betalen aan het kruispunt. Alle andere belanghebbenden gaven nul op het rekest, en kwamen slechts met eisen en wensen.

Bedrijfsleven en gemeenten beweren dat een minder dure uitvoering een rem zet op de economie. Onzin natuurlijk. Even verderop, bij Middelburg, zijn in diezelfde weg al veel eerder rotondes aangelegd. En daar hoorde je niemand over. Logisch ook wel: want het is nooit de bedoeling geweest van die weg naar de Dammenroute een drukke verkeersader te maken. Integendeel, Zeeland zit niet te wachten op zwaar vrachtverkeer dat vanuit de Maasvlakte dwars door landschap, natuur en kustrecreatie naar het zuiden rijdt.

U bent hier