Misschien geen leuk verhaal, maar helaas toch waar

19 november 2016

Misschien geen leuk verhaal, maar helaas toch waar

Foto: SP Zeeland
De waarschuwing van de SP dat het Zeeuws provinciebestuur de financiële tegenvallers en risico’s schromelijk overschat, leidde  vrijdag in de Statenzaal tot boze blikken van andere partijen. Want die bekijken de provinciebegroting liever met bedrieglijk roze bril. Dat gebeurt wel vaker. Om er pas later achter te komen dat de SP helaas toch gelijk had.

Fractievoorzitter Ger van Unen zei daarover in haar algemene beschouwing: ,,De SP vertelt wel vaker verhalen die niet leuk zijn. Dat wordt dan weggewuifd. Maar achteraf blijken ze helaas toch waar.” Ze gaf verschillende voorbeelden.

,,Nog niet zo lang geleden waren deze Staten er van overtuigd dat een tweede kerncentrale dé toekomst voor Zeeland was. We waarschuwden toen dat het onmogelijk zou zijn een kerncentrale winstgevend te laten draaien. Maar dat werd niet serieus genomen. Pas toen Den Haag geen bijdrage wilde geven (waar heb ik dat vaker gehoord) kwam U er achter dat er geen sluitende businesscase mogelijk was.”

,,Toen de SP beweerde dat de kerncentrale een blok aan het been van Delta was, werden we ook al niet geloofd. De kerncentrale maakt winst, werd toen gezegd. Heel vervelend om ook hierin pas achteraf gelijk te krijgen. Als eerder was beseft dat de kerncentrale maar beter gesloten kan worden, had Delta er nu niet zo beroerd voorgestaan. Vindt het college nu nog steeds dat open houden van de kerncentrale tot 2033 ( dus nog 17 jaar met zwaar verlies ) beter is voor Delta?”

Toen de SP beweerde dat de sluiting minstens 1 miljard zou kosten werd dat ook al weggelachen. ,,EPZ had gezegd dat het € 500 miljoen was. U heeft nu van uw eigen duurbetaalde adviseur kunnen horen dat sluiting van kerncentrale 1 tot 1.3 miljard gaat kosten. Nog een vraag hierover: hoe is het mogelijk de een kerncentrale die sinds 1973  open is nog steeds niet voldoende geld heeft gereserveerd voor de sluiting?”

,,Ook de rechter geeft de SP nu gelijk dat Delta onevenredig hard is getroffen door de gedwongen splitsing. Om met de kerncentrale overeind te kunnen houden, dreigt Delta nu winstgevende onderdelen te moeten verkopen. De werkgelegenheid van duizenden Zeeuwen staat op het spel.”

Het dagelijks provinciebestuur zinspeelt met de gedachte dat we Delta kunnen redden door voor honderd miljoen garant te gaan staan voor de verliesgevende kerncentrale. Het idee daarachter is dat de kerncentrale over vier tot zeven jaar weer winst gaat draaien. De markt zou dan weer gunstiger worden. ,,Dat is niet waar”, zei Van Unen, ,,Een prijs van een vat olie (de basis voor de energieprijs) wordt nooit meer 50 dollar. Er is nog steeds te veel overproductie aan energie. En er komen steeds meer alternatieven. Heel vervelend dat we nog tot 2023 moeten wachten om ook hierin weer gelijk te krijgen. En ondertussen zuigt de verliesgevend kerncentrale ons mooi Zeeuws bedrijf Delta langzaam leeg.”