h

Verzet SP tegen afbraak veerdienst Vlissingen-Breskens

4 november 2016

Verzet SP tegen afbraak veerdienst Vlissingen-Breskens

Foto: SP

Ondanks grote bezwaren van de SP is een meerderheid van het provinciebestuur akkoord gegaan met de afbraak van het fiets-voetveer Vlissingen-Breskens.

Het komt er op neer dat de veerdienst uiteindelijk meer dan gehalveerd wordt: vanaf 2019 zal de dienstregeling al worden versoberd, en vanaf 2024 worden de huidige twee boten vervangen door één grotere boot die dan nog maar één keer per uur zal varen. Die boot kan weliswaar meer mensen vervoeren (maximaal 299), maar dat zijn er minder dan de huidige twee boten samen mee kunnen nemen.

,,Hoe kom je dan nog op tijd op school of werk?”, zei SP-statenlid Ronald Viergever vrijdag tijdens de Statenvergadering. Toch ging een grote meerderheid van de volksvertegenwoordigers in de Statenzaal met de afbraak akkoord. Zonder dat allerlei andere mogelijkheden goed zijn onderzocht.

Het afbraakplan kreeg vrijwel kritiekloos steun van partijen die in het dagelijks provinciebestuur zijn vertegenwoordigd: CDA, SGP, VVD en PvdA, en ook ChristenUnie, D66, GroenLinks en de PVV gingen er uiteindelijk mee akkoord, al betreurde die laatste twee partijen dat niet serieus naar de andere mogelijkheden was gekeken.

De SP snapt dat de provincie niet onnodig veel geld in de veerverbinding wil steken, en daarom manieren zoekt om kosten te besparen. De provincie moet ieder jaar 4 miljoen euro bijleggen. Er maken veel minder mensen gebruik van de boot dan was verwacht. Ook zijn er vaak technische problemen met de schepen, waardoor ze met enige regelmaat niet varen.

,,Maar dat mag beslist niet ten koste gaan van de leefbaarheid van met name West-Zeeuws-Vlaanderen”, zei SP-statenlid Ronald Viergever. Hij wees er op dat de nodige besparingsmogelijkheden zijn aangedragen die ook nog eens zorgen voor het behoud van een fatsoenlijke dienstregeling en werkgelegenheid. ,,Waarom is hier al niet zorgvuldiger naar gekeken? Daar is nog tijd genoeg voor.”

De SP stelde dan ook voor - samen met PvZ, Zeeland Lokaal, 50Pus en GroenLinks – om nog geen besluit te nemen, en eerst ook de andere manieren goed onder de loep te nemen voor een gezondere exploitatie van de veerverbinding, zonder dat die drastisch verslechtert. 

Maar de andere partijen hadden daar geen oren naar. Terwijl ze tornen aan het belang van de veerdienst voor het woon- en werkverkeer, willen ze de boot in de markt zetten als toeristische attractie. Door er meer reclame voor te maken, en door er allerlei voorzieningen aan toe te voegen, zoals horeca, wifi  en oplaadpunten voor elektrische fietsen. Ze gaan er van uit dat dit meer opvarenden trekt, die ook nog eens bereid zouden zijn meer geld voor een kaartje te betalen. De SP gelooft daar niet zo in, en vreest dat een drastisch ingekrompen veerdienst eerder minder dan meer gebruikers trekt.

U bent hier