SP draagt succesvol bij aan strijd tegen hotel en vakantiehuizen in het Veerse Meer

11 december 2016

Het onderzoeksrapport ‘De kust is van iedereen’ – dat ruim een maand geleden werd uitgebracht door de SP Zeeland – heeft alvast tot een eerste succes bijgedragen: het grootschalig verblijfsrecreatieproject van De Zeeuwse Lagune bij de Veerse Gatdam in het Veerse Meer gaat niet door.

Foto: Eric van Rootselaar

De gemeenteraad van Noord-Beveland dreigde in de afgelopen weken groen licht te geven voor dit project, maar besloot uiteindelijk unaniem daar van af te zien. Dat gebeurde na grote druk van de Zeeuwse natuur- en milieuorganisaties, gesteund door een actie van de Goesenaar Jan Kollaart die zo’n 9500 handtekeningen opleverde tegen de aantasting van landschap, natuur en recreatieve waarden.

Bij de acties was ook de SP Zeeland betrokken. Met name ook SP-statenlid Sylvia Tuinder, initiatiefnemer van het onderzoeksrapport ‘De kust is van iedereen’, nam met grote betrokkenheid deel aan de succesvol geëindigde protestactie.

Eerder al – in november – was de SP Zeeland mede-indiener van een Statenmotie die het provinciebestuur vroeg grote bezorgdheid uit te spreken bij de gemeente Noord-Beveland. Die motie haalde geen meerderheid, onder meer doordat VVD, CDA en SGP tegen stemden. Hoewel de provincie een belangrijke toezichthoudende en regisserende rol heeft – onder meer vastgelegd in de gebiedsvisie Veerse Meer – vonden die partijen dat de provincie zich er nog niet mee behoorde te bemoeien.

Maar in de gemeenteraad van Noord-Beveland kozen de fracties van diezelfde partijen uiteindelijk eieren voor hun geld, met als argument dat binnen het provinciebestuur bezwaren leefden en dat grote druk was ontstaan vanuit de bevolking. SP-statenlid Sylvia Tuinder toonde zich na afloop van de raadsvergadering blij en opgelucht.

Weliswaar wees de provinciebestuur de Veerse Gatdam jaren geleden al aan als een hotspot voor recreatie, maar daar werd wel bij aangegeven dat nieuwe projecten geen inbreuk mogen maken op landschap, natuur en zichtlijnen.

Uit het onderzoeksrapport van de SP Zeeland – gebaseerd op diverse gespreksbijeenkomsten en een enquête waaraan 670 mensen deelnamen – blijkt dat het overgrote deel van de Zeeuwse bevolking gekant is tegen de bouw van nog meer vakantiehuisjes langs de kust. De resultaten uit het onderzoek zijn van belang om te komen tot een goede visie voor de Zeeuwse kust, gedragen door de bevolking.