SP-Congres: tunnel tolvrij, kerncentrale dicht, Delta uit de nood

14 januari 2017

SP-Congres: tunnel tolvrij, kerncentrale dicht, Delta uit de nood

Foto: Henk Postma

TILBURG – De SP gaat de Tweede Kamer-verkiezingen in met drie Zeeuwse strijdpunten: de Westerschelde-tunnel wordt tolvrij, de kerncentrale in Borssele gaat zo snel mogelijk dicht, en behoud van banen bij energiebedrijf Delta.

Het SP-congres stemde hier zaterdagmiddag eensgezind mee in, op voorstel van Zeeuwse partij-afdelingen. Tijdens het congres namen de bijna vijfhonderd gemeentelijke afdelingsafgevaardigden meer dan 250 strijdpunten op in het verkiezingsprogramma.

Al met al behandelde het congres meer dan achthonderd voorstellen om programmapunten aan te scherpen of te wijzigen. Een aanzienlijk deel daarvan is gehonoreerd.

Verder sluit de partij sluit zich aan bij de roep om sluiting van de haperende kerncentrales in België. Ook spreekt de SP zich uit tegen de splitsing van de energiebedrijven Delta en Eneco. ,,Splitsing dient geen doel meer, maar brengt wel onnodige onrust op de energiemarkt en kost honderden banen, onder meer in Zeeland”, zo staat nu in het verkiezingsprogramma.

Het SP-congres stelde zaterdagmiddag de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer ongewijzigd vast. Er staan twee Zeeuwen op: Anita de Vos uit Zonnemaire, en Ger van Unen uit Kloosterzande, momenteel fractievoorzitter van de SP in de Zeeuwse Staten.

Ger van Unen: “Ik prijs me gelukkig dat vrijwel alle voorstellen uit de  Zeeuwse afdelingen zijn overgenomen, waaronder ook het aanscherpen van passages over maatregelen voor krimpregio’s, de economie en maatschappelijke voorzieningen. Maar ik ben vooral trots dat het ons gelukt is onze strijd voor een tolvrije tunnel in het programma te krijgen.”