SP vraagt opheldering over hiaten geestelijke gezondheidszorg in Zeeland

5 januari 2017

SP vraagt opheldering over hiaten geestelijke gezondheidszorg in Zeeland

Foto: SP Zeeland

De SP Zeeland maakt zich grote zorgen over de kwaliteit van de geestelijke gezondheidszorg na sluiting van de PAAZ afdelingen in de ziekenhuizen te Vlissingen en Terneuzen. Door die sluiting verminderden de mogelijkheden om patiënten in een kliniek op te nemen, terwijl de intensieve zorg aan huis nog niet in heel Zeeland op orde was.

,,Emergis - dat in Zeeland nu vrijwel het monopolie heeft in de belangrijkste vormen van geestelijke gezondheidszorg – had in het voorbije jaar te kampen met opnamestops en sterk oplopende wachtlijsten”, zegt fractievoorzitter Ger van Unen van de SP in Provinciale Staten, ,,Toch verspreidde de Commissie Toekomstige Zorg Zeeland (CTZZ) onlangs een geruststellend persbericht. Daarin stond alleen maar dat sluiting van de PAAZ-afdelingen niet heeft geleid tot ‘excessen’.”

Dat staat haaks op de bevindingen van de cliënten-groep ZAAP, concludeert Van Unen.  ,,Volgens cliënten schetst de commissie een onvolledig, selectief en veel te rooskleurig beeld”, zegt  ze ,,De nadelen voor de kwaliteit van de zorg blijven buiten beschouwing.” Al met al twijfelt ze sterk aan de deugdelijkheid van het onderzoek vanuit de CTZZ naar de effecten van de PAAZ-sluitingen.

,,Uit wat de CTZZ erover naar buiten heeft gebracht, krijg je de indruk dat alleen de reistijdenproblematiek onder de loep is genomen”, zegt Van Unen, ,,Maar hoe zit het met de opnamestops, met lang moeten wachten op behandeling, en met gaten in de zorg aan huis? Wat zijn daarvan de gevolgen voor de cliënten, voor de werkdruk en ziekteverzuim onder het personeel?”

Vandaag heeft de SP daarover formeel een reeks schriftelijke vragen voorgelegd aan het dagelijks provinciebestuur. Daarin wordt  ook opheldering gevraagd over het gebrek aan voldoende psychiaters en goed gekwalificeerde verpleegkundigen, zowel bij opname-afdelingen als bij zorg aan huis. De SP wil verder weten of  nu inmiddels al wel voor iedere Zeeuwse gemeente de inzet is gewaarborgd van zogenaamde IHT-teams voor zorg aan huis, en of deze teams iedere dag gedurende 24 uur volwaardige zorg kunnen waarborgen.

Tenslotte dringt de SP er op aan vooral ook onderzoek te doen naar de ervaringen  op de ‘werkvloer’, zowel bij personeel als bij cliënten en politie. En te bekijken hoe de geestelijke zorg (veelal in handen van Emergis) en de maatschappelijke opvang (een taak van de gemeenten) beter op elkaar kan worden afgestemd.