Dankzij de kiezers groeit de SP in Zeeland

16 maart 2017

Dankzij de kiezers groeit de SP in Zeeland

Foto: SP

SP-stemmers, Reuze bedankt ! Dankzij jullie is de SP in Zeeland weer gegroeid. Vooral in Zeeuws-Vlaanderen. Daar zijn we nu, vergeleken met Nederland, zeventien (!) Kamerzetels sterk, ofwel alweer een zetel erbij. Ook in de rest van Zeeland boekten we winst (in de meeste gemeenten) of bleven kiezers ons trouw (in de resterende vier gemeenten).

In Hulst had de SP in Zeeland al de grootste aanhang, en die is nu verder gegroeid van 11,6 naar 12,2 procent. Terneuzen en Sluis volgen Hulst op de voet. In Terneuzen klimt de SP in Zeeland het hardst: van 9,9 naar 10, 8 procent. In Sluis is dat niet veel anders: van 10 naar 10,7 procent.

Winst ook op Schouwen-Duiveland. Daar groeiden we van 7,5 naar 8 procent. We klimmen ook in Goes (van 9,8 naar 10,2 procent), op Tholen (van 7,6 naar 8 procent), in Reimerswaal (van 5,9 naar 6,2), in Veere (van 5,9 naar 6,1) en in Middelburg (van 9,8 naar 9,9).

Omdat de opkomst in Zeeland aanzienlijk hoger was dan vier jaar geleden, is de getalsmatige groei nog wat groter. In totaal kiezen nu 22.087 Zeeuwen voor de SP.

In de resterende vier gemeenten blijft de SP stabiel: in aantallen kiezers groeien we, maar procentueel is er een licht verlies. In Vlissingen, waar de SP vrijwel even veel aanhang heeft als koploper Hulst, bleef dat beperkt tot 0,3 procent. In drie Bevelandse plattelandsgemeenten tot 0,6 (Borsele en Kapelle) en 0,8 (Noord-Beveland).

Al met al is de SP in vrijwel alle Zeeuwse gemeenten de grootste partij op links, en ook groter dan D66.