Strijd tegen Zeeuwse Lagune succesvol ! Raad N-Beveland stemt vakantieresort in Veerse Meer weg

4 oktober 2017

Foto: Henk Postma / Henk Postma

De strijd is gewonnen! De aantasting van de kust door de bouw van vakantiebungalows in het Veerse Meer gaat niet door. De gemeenteraad van Noord-Beveland besloot vanavond (woensdag) uiteindelijk het plan Zeeuwse Lagune te verwerpen. Daarmee zijn de massale acties tegen dit plan, steeds met actieve steun van de SP, uiteindelijk succesvol gebleken.

Voorafgaand aan de beslissende raadsvergadering vond voor het gemeentehuis een demonstratie plaats. Meer dan driehonderd mensen kwamen daarbij nog eens tegen het plan in actie. Na toespraken van actieleiders, onder wie het SP-Statenlid Sylvia Tuinder, vormden ze aan beide kanten van de straat voor het gemeentehuis een menselijke keten.

Uiteindelijk bleken - na een spannende drie uur durende raadszitting - acht van de dertien raadsleden gevoelig voor het protest. CDA en SGP gaven uiteindelijk de doorslag, nadat PvdA en twee lokale eenmanspartijtjes zich eerder al tegen het plan uitspraken. Alleen VVD en de lokale partij BEN bleken uiteindelijk het plan nog te steunen.

Het raadsbesluit betekent ook dat geen nieuwe plannen meer kunnen worden ingediend voor de bouw van vakantiehuizen bij de Veerse Gatdam in het meer. De Zeeuwse Kustvisie, die begin volgend jaar in werking treedt, maakt dit onmogelijk. Geheel volgens het rapport 'De kust is voor iedereen', dat de SP Zeeland vorig jaar al presenteerde.