SP vraagt onderzoek naar schimmige geldstromen Thermphos

21 november 2017

SP vraagt onderzoek naar schimmige geldstromen Thermphos

Foto: SP

De SP heeft het Zeeuws provinciebestuur om nader onderzoek gevraagd naar de schimmige geldstromen van en naar de failliet gegane fosforfabriek Thermphos in het Sloegebied. Aanleiding is een onthullend artikel in dagblad Trouw. De vragen zijn gesteld door de SP-statenleden Ger van Unen en Sjaak Rijkse.

Trouw meldt dat de voormalige eigenaar van Thermphos, de Israëliër Nahum Galmor, de fabriek Thermphos financierde via schimmige constructies. Dat gebeurde in de jaren voor het faillissement. Met behulp van het Nederlands advocatenkantoor Loyens & Loeff  bleef de herkomst van het geld verborgen. Daartoe zijn ook na het faillissement nog activiteiten ondernomen.

Het ging om bijna 40 miljoen euro aan leningen in de jaren 2005 tot 2011. Trouw meldt dit op basis van eigen onderzoek naar de inhoud van de zogenaamde Paradise Papers. De hele opzet riekt naar het gebruik van de fabriek als witwasmachine. De SP heeft het provinciebestuur om nader onderzoek gevraagd, onder meer naar de financiering van Thermphos en daarmee samenhangende geldstromen van en naar Thermphos.

Dat is relevant omdat de Zeeuwse samenleving momenteel opdraait voor het opruimen van de gevaarlijke en sterk verontreinigde rommel die Thermphos in het Sloegebied heeft achtergelaten. Alleen al het veilig beheer van het terrein kostte de provincie tot dusver 14 miljoen euro. Voor het opruimen van de rommel (onder meer zeer brandbaar fosfor en radio-actief materiaal) moet Zeeland nog eens 55,4 miljoen euro op tafel leggen: 27,7 miljoen uit de provinciekas en 27,7 miljoen via havenbedrijf Zeeland Seaports. Dat is zo vastgelegd in een overeenkomst met het Rijk dat dan zelf ook 27.7 miljoen bijdraagt.

Voormalig Thermpos eigenaar Galmor is al langer omstreden. Vrij snel nadat hij Thermphos kocht (in 2003) beschuldigde Justitie in Israël hem er van hier zwart geld voor te hebben gebruikt van wapenhandelaar Arkadi Gaydamak. Een Israëlische rechter stelde in 2012 vast dat Galmor inderdaad met diens geld Thermphos had gekocht. Beiden werden veroordeeld voor list en bedrog.