Vervoermaatschappij Connexxion moet zich diep schamen

14 december 2017

Vervoermaatschappij Connexxion moet zich diep schamen

Foto: SP / pzc/blendle

"Reizigers aan lot overgelaten", schreef de PZC boven een schrijnend artikel op de voorpagina van het Zeeuws katern. SP-statenlid Sjaak Rijkse had toen al naar de pen gegrepen. In vragen aan het provinciebestuur schrijft hij: ,,De vervoersmaatschappij moet zich diep schamen om de reizigers zo te behandelen! Zorg tenminste voor een warm onderkomen of noodvoorzieningen om de gestrande reiziger te helpen.”

Wat was het geval? Bij het Busstation Terneuzen liet Connexxion 9 mensen, onder wie twee kinderen en een baby, urenlang kleumend in de kou staan, zonder enige bekommernis of mededeling dat  vanwege de sneeuw geen bussen meer reden. Uiteindelijk werden ze door een behulpzame inwoner gered.

Namens de Statenfractie van de SP stelde Sjaak Rijkse aan het dagelijks provinciebestuur, dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer, de volgende vragen:

1. Is deze situatie en mogelijk andere gelijksoortige situaties bij u bekend?
  2. Is er een reden waarom er geen informatie is gegeven, er zijn toch informatieborden?
  3. Is er nagedacht om dit soort incidenten te voorkomen, heeft Connexxion hier een protocol voor of kan dat ontwikkeld worden?
  4. Kunnen de gedupeerden in elk geval excuses verwachten van Connexxion en wat gaat het college van Connexxion eisen om de gedupeerde reizigers te compenseren?