Wisseling van de wacht in Statenfractie SP Zeeland

18 december 2017

Wisseling van de wacht in Statenfractie SP Zeeland

Foto: Henk Postma / SP Zeeland

De Zeeuwse Staten hebben vrijdag afscheid genomen van SP-Statenlid Roland van Tilborg uit Sint-Maartensdijk. Hij beëindigde zijn Statenlidmaatschap even strijdbaar als hij dat zes jaar lang beoefende: met een activistische speach, mede bedoeld om het taboe te doorbreken rond zijn ziekte: een depressie en een burn-out.

Opvolger is Sjaak Rijkse (rechts op de foto) uit Vlissingen, die sinds begin dit jaar al voor Roland waarnam. Hij werd vrijdag officiëel geïnstalleerd als nieuw Statenlid.

De Commissaris van de Koning, Hans Polman, zwaaide Roland lof toe vanwege de gedreven wijze waarop hij het statenlidmaatschap beoefende. Polman stond vooral stil bij de vele voorstellen die Roland de afgelopen jaren deed om het openbaar vervoer te verbeteren, en toegankelijker te maken voor uiteenlopende groepen als ouderen, scholieren en mensen met een smalle beurs.

Roland heeft nog wat tijd nodig om te herstellen van zijn ziekte. Hij streeft ernaar op niet al te lange termijn weer aan het werk te gaan in de Tweede Kamer, waar hij medewerker is van de SP-fractie. Hij vertegenwoordigde ook de Zeeuwse SP-afdelingen in het landelijk partijbestuur. Die functie is inmiddels overgedragen aan Marianne de Leeuw uit Goes.

Vanaf het moment dat de ziekte Roland dwong voorlopig te stoppen met werken, ging hij daar open mee om, onder meer om taboes eromheen te doorbreken. ,,Een typich SP-trekje om ook ziekte strijdvaardig op te pakken?", vroeg Omroep Zeeland hem. "Nee", antwoordde hij. "het past vooral bij mij, maar is ook weer een valkuil hoor. Samen met perfectionisme en alles willen aanpakken."

Een registratie van de afscheidsspeaches in de Staten vindt je hier: https://www.facebook.com/rolandvantilborg/videos/1601613826551555/