Staking OV: Stopwatch-terreur Connexxion brengt reizigers in gevaar

29 juni 2018

Staking OV: Stopwatch-terreur Connexxion brengt reizigers in gevaar

Foto: SP Zeeland / SP Zeeland

,,Die stopwatch-terreur dwingt de buschauffeurs als ware formule-1 coureurs door het verkeer te gaan. Dat brengt zowel de chauffeurs als de reizigers en andere weggebruikers in gevaar." Met die uitspraak zette SP-Statenlid Sjaak Rijkse vrijdagmiddag in de Zeeuwse Statenzaal zijn motie kracht bij, bedoeld om de stakende busschauffeurs te steunen.

Als concessieverlener is het provinciebestuur verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Zeeland. De SP-motie dringt er bij het provinciebestuur op aan direct met Connexxion in gesprek te gaan over vermindering van de werkdruk waaronder buschauffeurs gebukt gaan.

Helaas kreeg de motie alleen steun van GroenLinks. De overige partijen lieten de buschauffeurs in de kou staan, nadat SGP/gedeputeerde Harry van der Maas verklaarde dat de provincie zich niet moet bemoeien met het arbeidsconflict. De SP vindt dat er weldegelijk een rol is voor de provincie.

Volgens het SP-Statenlid behoort de provincie er als concessieverlener op toe te zien dat sprake is van normale, algemeen aanvaarde werkomstandigheden, dat de veiligheid is gewaarborgd, zowel voor chauffeurs als passagiers en andere weggebruikers, en dat de reiszekerheid is gewaarborgd.

Een groot deel van de Zeeuwse buschauffeurs was vrijdag al drie dagen lang in staking vanwege de lange tijden achter het stuur, de werkdruk en de lage lonen. Eerder dit jaar werd er ook al gestaakt.

Sjaak Rijkse: ,,Door de landelijke overheid is jarenlang campagne gevoerd om na 2 uur achter het stuur zeker een kwartier pauze in te lassen. En nu verlangen de werkgevers van onze buschauffeurs dat zij soms meer dan 4 uur achtereen de bussen besturen."

,,Simpele maatregelen kunnen soms al verlichting brengen", zegt Rijkse. ,,Zo kunnen de passagiers nu maar op een handvol plaatsen hun OV chipkaart opladen, wat tot gevolg heeft dat nogal eens in de bus moet worden opgeladen. Dit is heel vertragend. Uitbreiding van het aantal laadpunten voor OV chipkaarten, vooral in de buurt van grote bushaltes zou een deel van de oplossing kunnen zijn."

,,Ook het plannen van de routes kan een versnelling van de rit geven door ze minder over rotondes en 30 km wegen te laten rijden. Bij rotondes kunnen er bij druk verkeer wachttijdenvan meerdere minuten ontstaan. 30 km wegen zijn zo ingericht dat ze niet geschikt zijn voor het zware verkeer, waar bussen onder vallen. Ook zijn ze zeer vertragend, ook door snelheid beperkende maatregelen als drempels en versmallingen, wat vooral bij de grotere bussentot tot vertraging leidt."

De boordcomputer registreert tegenwoordig alle haltetijden. ,,Die stopwatch-terreur zorgt ervoor dat de chauffeurs gedwongen worden als ware formule-1 coureurs door het verkeer te gaan. Dat brengt de bestuurders, de passagiers en de andere weggebruikers in gevaar."

,,Ook de gedachte dat elke vertraging leidt tot een kortere lunchpauze drukt zwaar op de chauffeurs. De service wordt hierdoor ook minder, want als mensen bij een halte aan komen rennen, rijdt de bus toch voor hun neus weg."