h

Trots

15 november 2020

Trots

Foto: Sjaak Rijkse / Provincie Zeeland

Het valt niet te ontkennen dat Zeeland het meer dan waard is om trots op te zijn. Onze provincie kenmerkt zich in veel opzichten door een goed werk- en leefklimaat, met veel mogelijkheden voor rust en ruimte in landschap en natuur. Dat leef- en vestigingsklimaat willen en moeten we wel beschermen. Door landelijk beleid zijn steeds meer waarden en gemeenschapsvoorzieningen afhankelijk gemaakt van winstbejag.

 

Het vestigingsklimaat en de leefbaarheid zijn gebaat bij bescherming van ons waardevolle Zeeuwse landschap, het zicht daarop, en de beleving daarvan door iedereen, inwoners en toeristen. De SP blijft zich hier sterk voor maken.

 

De SP blijft onverminderd streven naar een economisch gezonde, en dus duurzame, groene en sociale provincie, waarin iedereen gelijke kansen krijgt en dat er is voor al haar inwoners, ongeacht inkomen, leeftijd, afkomst, geslacht, geaardheid of religie. Een provincie waar iedereen het recht heeft veilig te wonen, te werken en zichzelf te zijn.

 

Er moet dan ook geïnvesteerd blijven worden in de regionale economie, in regionale zorg- en welzijnsvoorzieningen, in regionale cultuur en sport, in maatschappelijke voorzieningen, in opleidingen en in (het bouwen, renoveren, energiezuinig maken en betaalbaar houden van) huizen. Dat is en blijft een zware opgave waarbij inzet nodig blijft van gemeenten, bedrijfsleven, woningcorporaties, zorginstellingen, welzijnsorganisaties en onderwijsinstellingen. Maar ook en vooral van de provincie als mede-investeerder, stimulator en/of regisseur.

 

Daarnaast moet de provincie zich ook blijven inzetten om rijksoverheidsdiensten en landelijke servicecentra naar Zeeland te halen, en deze juist in gebieden met minder werkgelegenheid neer te zetten. 

 

Nu de provincie weer redelijk in de slappe was zit om het zo maar te noemen. Zou de SP ervoor willen pleiten de opcenten sneller weer naar het oude peil te brengen. 

  1. Is dat mogelijk?

In alles straalt de provincie ambitie uit om op het gebied van innovatie en vernieuwing een voortrekkersrol te vullen. Alleen als puntje bij paaltje komt dan kan die ambitie zeker beter. De PZC schreef in de krant van 7 november: “er rijden in Zeeland 462 deelauto’s rond. Dat zijn er 62 meer dan vorig jaar. Dit lijkt een grote stijging, maar in verhouding met andere provincies bungelt Zeeland samen met Drenthe en Limburg onder aan de lijst. Dit geeft niet bepaald een gevoel van hier zijn wij trots op. 

  1. Is deze ambitie van slimme mobiliteit (nog) wel, gezien alle omstandigheden, realistisch? 

  2. Wat gaat, kan de provincie doen om die positie te veranderen?

Verder heeft Connexxion aangekondigd n.a.v. de Coronacrisis te zullen snijden in de dienstverlening door weer lijnen te cancelen. 

  1. Kan dat zomaar en wat stelt het college voor om dit te voorkomen?

Tot slot, voor inwoners van Zeeuws-Vlaanderen is het niet mogelijk om zonder te betalen naar andere delen van de provincie, het land te reizen. Dit is niet acceptabel. De Westerscheldetunnel moet daarom zo snel mogelijk tolvrij gemaakt worden. Tolopbrengsten mogen niet worden gebruikt voor de (mede)financiering van andere projecten of andere infrastructuur. We blijven ons inzetten voor het overnemen van de tunnel door het Rijk op een wijze dat de tolheffing kan worden beëindigd.

 

Als u laatst naar het programma de Hofbar heeft gekeken dan hebben wij de volgende woorden, citaten gehoord:

 

  • Lobby vraagt timing,

  • Dan weet u dat wij het onderwerp tunnel regelmatig aankaarten,

  • We zijn hoopvol

  • Dan gaan wij die afspraak anders invullen. Enkele prima citaten van de gedeputeerde.

  • Afspraak is afspraak 

  • Als de provincie het anders wil, of als de kamer dat anders wil, dan moeten ze ergens het geld vandaan halen

    aldus de minister.

n.a.v. deze citaten hebben wij de volgende vragen:

  1. Als het versneld tolvrij maken van de Westerscheldetunnel zo’n hoge prioriteit heeft voor gedeputeerde staten, waarom wordt er dan met geen woord gerept in de najaarsnota?

  2. Gaat het college voorstellen de toltarieven van de Westerscheldetunnel te verhogen, omdat de inkomsten hiervan terug zijn gelopen door de Coronacrisis?

  3. Is het dan niet beter om een beroep te doen op het Coronacompensatiefonds voor overheden? 

Reactie toevoegen

U bent hier