SP Motie Bredabus aangenomen

18 december 2021

SP Motie Bredabus aangenomen

Foto: SP Zeeland

De motie van de SP om de Bredabus te behouden is door een meerderheid in de Provinciale Staten aangenomen.

SP wil dat de Bredabus blijft rijden. Die vervoert dagelijks studenten vanuit Zeeuws-Vlaanderen van en naar Breda. De Bredabus voorziet tot op de dag van vadaag nog steeds in een behoefte. Veel scholieren uit Oost Zeeuws-Vlaanderen studeren in Breda, door het bestaan van deze buslijn kunnen zij gedurende hun studie thuis blijven wonen. Het is in het belang van Zeeuws-Vlaanderen dat er zo min mogelijk jongeren wegtrekken.

Uit verschillende enquêtes die de afgelopen jaren zijn gehouden blijkt dat gebruikers van deze Bredabus willen dat deze in de huidige vorm blijft bestaan.

In de plannen voor het openbaar vervoer na 2024 komt de huidige lijn 19 niet meer voor. De SP wilde daar vrijdagochtend in de Statenvergadering een stokje voor steken en haar betoog bleek bepaald niet kansloos. De SP vond medestanders voor de Bredabus bij het Forum, PvdA, 50Plus, Pro Zeeland en Partij voor de Dieren, die deze motie mede-ondertekenden. Uiteindelijk werd de motie met 19 stemmen voor aangenomen.