Hoog ziekteverzuim zorgt voor meer busuitval

6 april 2022

Hoog ziekteverzuim zorgt voor meer busuitval

Foto: SP

De SP heeft tijdens de Statenvergadering van 1 april vragen gesteld over uitval van bussen waardoor reizigers in de problemen komen. Van enkele van onze leden kregen we het signaal dat er bussen uitvielen maar dat het probleem zo groot was wisten we niet.

Volgens het PZC ging het in februari om 69 ritten en in maart moesten zelfs 357 ritten worden geschrapt, dat is ongeveer 1 procent van alle ritten.

Volgens Gedeputeerde Van der Maas is het een incidenteel probleem dat veroorzaakt wordt door een hoog ziekteverzuim onder chauffeurs. Dit wordt voor een groot deel weer veroorzaakt door Covid. Ook bij uitzendbureau's, waar chauffeurs ingehuurd worden, speelt hetzelfde probleem. De gedeputeerde verwacht dat dit nog wel even zo zal blijven.

Connexxion houdt reizigers op de hoogte via 9292, via de Connexxion website en via de DRIS (Dynamische Reis Informatie Systeem) panelen.

Alternatieven voor de reizigers zijn de eerstvolgende bus te nemen en wanneer de laatste bus uitvalt kan de reiziger een taxi bestellen op kosten van de vervoerder.

Volgens de Gedeputeerde houdt Connexxion Gedeputeerde Staten pro-actief op de hoogte. De ritten die uitvallen worden in mindering gebracht op de vergoeding die jaarlijks wordt overgemaakt aan de busvervoerder. Hier heeft de reiziger natuurlijk niets aan. Hier komt de SP nog op terug.