Russische schepen weigeren in Zeeuwse havens

8 april 2022

Russische schepen weigeren in Zeeuwse havens

Een motie van de Partij voor de Dieren, SP en 50Plus, later in gewijzigde vorm gesteund door 11 partijen, willen dat de Zeeuwse havens Russische schepen weigeren als sanctie vanwege de oorlog in Oekraïne.

Aanleiding voor deze motie was de oproep van de honorair consul van Oekraine om de havens te sluiten voor Russische schepen en de reactie daarop van het Havenbedrijf North Sea Port - zoals we hebben kunnen lezen in een artikel van Omroep Zeeland - dat zij geen Russische schepen zou kunnen weigeren in de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent.

Met deze motie roept het merendeel van de Statenleden NSP nu op om sancties te nemen tegen Rusland. Zeeland is aandeelhouder in het havenbedrijf. Diverse internationale bedrijven hebben al besloten dat ze geen zaken meer doen met Rusland. Ook Noord Brabant heeft al besloten geen Russische schepen meer toe te laten in de haven van Moerdijk.

De bedoeling is om maximale druk uit te oefenen op Rusland om de oorlog in Oekraine zo snel mogelijk te beeindigen en een duidelijk signaal af te geven dat de inval in Oekraine onacceptabel is en wordt afgekeurd.