Maak de Westerscheldetunnel tolvrij

16 juni 2022

Maak de Westerscheldetunnel tolvrij

De SP, SGP en BBB hebben bij de behandeling van de Voorjaarsnota in de Tweede Kamer samen het voorstel ingediend om de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij te maken. In de plannen van de regering zou hiervan pas op z’n vroegst in 2030 sprake zijn. De drie partijen zijn van mening dat het onrechtvaardig is om automobilisten nog langer te laten betalen voor hun enige verbinding met de rest van Nederland en vragen hiervoor de steun van de Tweede Kamer.

Eerdere onderzoeken wezen uit dat het vervroegd tolvrij maken haalbaar is en welvaartswinst oplevert voor de samenleving en de regio. Een meerderheid van de Tweede Kamer sprak zich in de zomer van 2021 reeds positief uit over een motie van de SP en BBB om de tunnel zo snel mogelijk tolvrij te maken, maar vanuit het kabinet werd gewezen op het ontbreken van financiële middelen.

Met het nieuwe voorstel van de drie partijen wordt nu gezorgd voor de financiële dekking voor het wegvallen van de tolinkomsten. De Tweede Kamerleden Alkaya (SP), Stoffer (SGP) en van der Plas (BBB) stellen in hun amendement voor om de kosten te financieren vanuit de Regiodeals, een landelijk fonds dat is opgericht ter versterking van de kracht van de regio. Voor Zeeuws-Vlaanderen is een tolvrije Westerscheldetunnel de beste manier om dat doel te bereiken.

De Kamerleden spreken van een belangrijke kans voor de regio Zeeland: “Er is enorm veel draagvlak voor het afschaffen van de tolheffing. Voor inwoners van Zeeuws-Vlaanderen is er nu simpelweg geen goed alternatief voor de tunnel en bewoners strijden terecht al jaren tegen deze onrechtvaardige heffing. Diverse onderzoeken hebben inmiddels aangetoond dat vervroegd tolvrij maken haalbaar, uitvoerbaar en betaalbaar is. Het enige dat nog ontbreekt is het politieke lef van partijen in de Tweede Kamer om dit mogelijk te maken.”