Vangnetregeling Openbaar Vervoer

22 juli 2022

Vangnetregeling Openbaar Vervoer

Foto: SP

De SP heeft opnieuw vragen gesteld over het Openbaar Vervoer in Zeeland. Ditmaal over de versoberde vangnetregeling.

Op 8 juli 2022 heeft staatssecretaris Heijnen bekendgemaakt dat er geen akkoord is bereikt in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad voor wat betreft de vangnetregeling voor het OV over 2023. Er komt wel een vangnetregeling, maar die is met een bedrag van 150 miljoen fors lager dan het bedrag dat door vervoerders en decentrale overheden was gevraagd. Wij vragen ons af wat de uitgeklede vangnetregeling voor het Openbaar Vervoer gaat betekenen voor de dienstregeling in Zeeland.

De SP-fractie heeft gevraagd wat dit betekent voor Zeeland, of er plannen zijn om lijnen te versoberen of schrappen en of de Gedeputeerde nog met een eigen Provinciale vangnetregeling gaat komen.

De gedeputeerde heeft aangegeven dat het Rijk uitgaat van 82% van het aantal reizigers vergeleken met het aantal voor Corona. Het rijk neemt 2/3 van de vangnetregeling voor zijn rekening en de Provincie is verantwoordelijk voor het resterende 1/3 deel. GS gaat een plan maken om een OV aanbod neer te zetten dat volgens hen vergelijkbaar gaat zijn met het huidige aanbod. We wachten het af.