Twijfels over juridische haalbaarheid SAR helikopters op Vliegveld Midden Zeeland
Twijfels over juridische haalbaarheid SAR helikopters op Vliegveld Midden Zeeland
SAR vluchten zijn noodzakelijk en het redden van mensenlevens komt voor de Socialistische Partij op de eerste plaats. Maar als later blijkt dat er juridische problemen ontstaan door het stationeren van
de SAR helikopter op Vliegveld Midden Zeeland, kan het zomaar zijn dat alles moet worden teruggedraaid en er helemaal geen mensen gered kunnen worden vanuit Zeeland. Voor de SP is een betere optie om de SAR helikopter in het Sloegebied te stationeren. Daar zit het niemand in de weg.
Op dit moment vliegen de Search And Rescue (SAR) Helikopters vanuit Den Helder en de Pistoolhaven op de Maasvlakte. Door een aanbesteding en contractwijziging moest een andere locatie gezocht worden voor het stationeren van deze SAR helikopters en hierbij kwam Vliegveld Midden Zeeland in beeld.
Meer lawaai, meer CO2 uitstoot, meer stikstofuitstoot
De SAR helikopter gaat uitrukken bij noodgevallen op zee en daarbij komen en horen uiteraard ook onderhouds- en trainingsvluchten. De gevolgen hiervan zijn dat Vliegveld Midden Zeeland en de omgeving zwaarder belast gaat worden. Deze vluchten, met een zeer zware, 8.600 kg wegende
helikopter die 8 maal zoveel lawaai maakt als de “windmolen helikopters”, gaan gepaard met meer geluidsoverlast, meer CO2 uitstoot en meer stikstofuitstoot.
Advies: Alleen SAR (nood)vluchten toegestaan
Vliegveld Midden Zeeland ligt, in tegenstelling tot de Pistoolhaven, midden in een woon-, recreatie- en natuurgebied. In februari is op verzoek van Gedeputeerde Staten (GS) van Zeeland een onafhankelijk advies uitgebracht, waarin staat dat alleen SAR (nood)vluchten zijn toegestaan en de trainings- en oefenvluchten niet vanuit Vliegveld Midden Zeeland plaats kunnen vinden op grond van het nu geldende luchthavenbesluit. Daarop besloot GS dat het luchthavenbesluit eerst moest worden aangepast voordat de SAR helikopter hier gestationeerd kon worden. Daar is echter geen verdere actie op ondernomen.
Ongevraagd advies via belanghebbende uitvoerder
GS heeft onlangs, in september een ongevraagd advies gekregen via de belanghebbende uitvoerder van de SAR vluchten op Midden Zeeland. Daarin wordt betoogd dat het begrip “SAR vluchten” met inbegrip van oefen- en onderhoudsvluchten moet worden gezien. Daarop heeft GS besloten de oefen – en onderhoudsvluchten met de SAR helikopter toch toe te staan.
Juridische voors en tegens
"Juridisch zijn er voors en tegens", erkende gedeputeerde Dick van der Velde (VVD). “Ik sluit niet uit dat dit voor de rechter gaat worden uitgeknokt”. Vooral om die reden is de SP het niet eens is met dit besluit. Maar ook omdat het nooit de bedoeling is geweest om een dergelijke lawaaiige helikopter, die elders al jarenlang zonder overlast vliegt, hier te kunnen stationeren. De regels in het luchthavenbesluit, waarop de inwoners moeten kunnen vertrouwen, staan dit niet helder en duidelijk toe.
Reacties
Reddingwerk prima , zeker goed dat er helicopters OOK IN ZEELAND gestationeerd zijn of komen , en op een veilige lokatie is ZEER ZEKER GEWENST , ik steun uw actie bij deze , in de huidige situatie zie ook ik geen optie. Wetende hoe belangrijk SAR maar ook Lifeliner vluchten zijn , het mag en moet de burgers niet in de weg zitten , uw voorstel lijkt mij de juiste
Reactie toevoegen