Nieuwe varkenshouder net over de Zeeuwse Grens in Brabant

20 januari 2023

Nieuwe varkenshouder net over de Zeeuwse Grens in Brabant

Foto: SP

In de Steenbergse Courant van 6 januari j.l. was te lezen dat net aan de andere kant van de Slaakbrug door het bedrijf Porco BV een aanvraag is ingediend om een varkenshouderij te beginnen. B&W van Steenbergen hebben de vergunning nog niet verleend voor de locatie aan de van Haaftenweg bij De Heen. Navraag leert dat het gaat om een varkenshouderij met zo’n 6000 varkens.

De SP vindt dit gezien alle perikelen rondom stikstof een zeer ongewenste ontwikkeling. Ger van Unen: “Het kan toch niet zo zijn dat wij met onze boeren in onderhandeling moeten over eventuele sluiting van hun bedrijven en dat er nog geen 2 km verderop een nieuwe varkenshouderij wordt gebouwd. De meeste stikstof in Zeeland van over de provinciegrens aanwaaien. De SP vraagt zich dan ook af of Gedeputeerde Staten hiertegen al adequate maatregelen getroffen heeft.”

Op 11 januari heeft de SP een aantal schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten met het verzoek om de antwoorden in de commissie ruimte te behandelen.

De SP-fractie heeft de volgende vragen gesteld:

1. Is Gedeputeerde Staten op de hoogte van deze ontwikkelingen?
  2. Vindt Gedeputeerde Staten net als de SP dit ook een ongewenste ontwikkeling? Zoniet, waarom niet?
  3. Heeft Gedeputeerde Staten al contact met de vergunningverlener gehad over deze ontwikkelingen?
  4. Heeft Gedeputeerde Staten al een zienswijze ingediend bij de gemeente Steenbergen tegen deze aanvraag? Zoniet, waarom niet?
  5. Gezien de bezwaartermijn zien wij de antwoorden op bovenstaande vragen graag voor de commissie Ruimte van 20 januari tegemoet. Zodat er tijdig een zienswijze ingediend kan worden en we in de commissie hierover met elkaar van gedachten kunnen wisselen.