SP Zeeland steunt de stakers

7 februari 2023

SP Zeeland steunt de stakers

Foto: SP

Het personeel van het streekvervoer verdient een betere cao. Als SP Zeeland staan wij achter de staking en daarom zijn SP-leden uit diverse Zeeuwse afdelingen vanmiddag in Middelburg bij de stakers langs geweest om hen een hart onder de riem te steken.

Nederland anno 2023: staken voor een normaal inkomen, voor lagere werkdruk en voor meer waardering. Dat is wat marktwerking in het openbaar vervoer, en de verkoop van het algemeen belang heeft opgeleverd. Deze staking is veel meer dan alleen een staking over loon, het gaat vooral ook over goed openbaar vervoer met respect en waardering voor mensen die het werk doen.

In gesprek met de actievoerders wordt al snel duidelijk dat de staking bittere noodzaak is. Het loon van de chauffeurs blijft al jaren achter. Ook willen de werkgevers meer lange diensten, meer onregelmatige diensten en meer flexibiliteit van de chauffeurs.
De chauffeurs willen een nieuwe CAO, met voldoende en langere pauzes om fatsoenlijk te kunnen plassen en eten. Met perspectief voor jonge chauffeurs en waarmee oudere collega’s waardig met pensioen kunnen.

De chauffeurs merken dat er steeds minder ouderen gebruik maken van het OV of een vorm ervan, want hoe kunnen mensen die slecht ter been zijn met een rollator naar de rand van het dorp komen. Het steeds uren van te voren moeten bellen voor een busje of taxi zorgt ervoor dat een spontaan idee om ergens heen te gaan, daar strandt waar het begint, bij een idee.

Er worden minder diensten gereden, er is flink afgeschaald en met de nieuwe concessie wordt dat alleen nog maar erger. Dat is ook één van de redenen dat ze staken. “Wij werken niet alleen voor de aandeelhouders, wij werken voor de passagiers", aldus één van de actievoerders. “Als we dit nu niet doen, rijden er over een paar jaar alleen nog maar bussen op lijnen en op tijden die geld opleveren.”

Deze staking is een staking in het algemeen belang. Openbaar vervoer moet weer een publiek goed worden. We moeten naar een eerlijker systeem waarbij de overheid haar verantwoordelijkheid weer neemt en duidelijke eisen stelt aan vervoersbedrijven. Goede arbeidsvoorwaarden, vervoer van hoge kwaliteit en goede bereikbaarheid staan daarin centraal.

Foto: SP

De stakende werknemers waren blij met ons bezoek en voelden zich gehoord. Zoals een van hen zei: “Wat goed dat de SP ons steunt, maar waar zijn de andere partijen?”

Wil je meedoen met onze strijd voor openbaar vervoer als publieke
voorziening? Mail ons dan op streekvervoer@sp.nl. Samen pakken we het
streekvervoer terug!