h

Westerscheldetunnel tolvrij

5 juli 2024

Westerscheldetunnel tolvrij

Foto: SP

Vandaag, vrijdag 5 juli 2024 bespreken we in de Provinciale Staten van Zeeland eindelijk, na vele jaren van strijd, het voorstel om de Westerscheldetunnel per 1 januari 2025 tolvrij te maken. Weliswaar voorlopig alleen nog voor personenauto’s, maar toch. De bedragen die nodig waren om de hypotheek in één keer af te lossen konden we nooit uit onze eigen begroting halen. Daar hadden we het rijk voor nodig. En eindelijk kwam het voorstel met geld van het rijk om het dan ook echt mogelijk te maken. En dus zegt SP Statenlid Ger van Unen: “Vandaag …. vandaag is het feest!"

Een reis door de tijd

Het eerste waar je aan moet wennen wanneer je in de politiek stapt, is dat alles zo lang duurt. Zeker in de Staten, of misschien lijkt dat alleen maar zo. Dat geldt in ieder geval wel voor dit dossier, voor de strijd van de SP voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Dus nam Ger van Unen de andere statenleden mee op een reis door de tijd.

14 maart 2003

De Westerscheldetunnel wordt geopend.

27 maart 2006

De gezamenlijke SP afdelingen in Zeeuws Vlaanderen schrijven een brief aan de Tweede Kamer om hen ervan te overtuigen dat het toch echt een slecht idee is om de aandelen van de tunnel aan een buitenlands bedrijf te verkopen. Dit was een plan van minister Zalm.

29 maart 2006

Actievoerders - waaronder SP’ers - staan bij de tolpoorten met flyers en posters met de opdruk: Ik verkoop niet. De actievoerders zijn bang dat door de verkoop de tunnel aan een buitenlands bedrijf de tarieven alleen maar duurder zullen worden.

30 maart 2006

Een meerderheid in de Tweede Kamer ziet vooralsnog niets in de verkoop van de aandelen.

21 september 2006

Op initiatief van de SP start het comité “Tunnel Tolvrij” een handtekeningenactie tegen de tunneltol.

26 november 2006

De Sluiskiltunnel wordt mede gefinancierd uit de winst van de Westerscheldetunnel.

13 september 2007

Het comité “Tunnel Tolvrij” biedt een rubberboot aan, met daarin 20.000 handtekeningen van

Zeeuwen die vinden dat de Westerscheldetunnel tolvrij moet worden, in de Tweede Kamer . Kamerlid Emiel Roemer van de SP zegt dat de Zeeuwen op verkeersgebied wel heel erg worden benadeeld.

6 december 2007

Emiel Roemer zegt in de Tweede Kamer dat hij het onterecht vindt dat de inwoners van Zeeland zowel tol als motorrijtuigenbelasting moeten betalen.

16 juni 2008

Provincie koopt de aandelen Westerscheldetunnel.

7 juli 2008

SP voert een ludieke actie bij de Enecotour. De SP vindt het raar dat de wielrenners gratis door de tunnel mogen en dat Zeeuwen nog steeds tol moeten betalen. Bij deze actie stonden de actievoerders met spandoeken langs de kant.

18 mei 2009

Overdracht van de aandelen van het rijk aan de provincie. (Minister Bos en de commissaris van de koningin Karla Peijs zetten hun handtekening.)

27 mei 2009

Provinciale Staten zit voor het eerst aan de knoppen van de tarieven. T-taggebruikers krijgen 1 euro korting. De SP wil dat de tunnel gratis wordt.

2011

In 2011 kwam ik in de Staten en vaak stond de SP hier helemaal alleen in de strijd voor een tolvrije tunnel. (alhoewel , ere wie ere toekomt, de Partij voor Zeeland steunde ons als enige wel vaak).

Foto: Marja Snoeren
Dat we een tolvrije tunnel wilden stond ook altijd in ons verkiezingsprogramma. En tijdens een van de debatten hier zei iemand hier op de voorste rij (er zaten toen andere mensen) maar mevrouw van Unen als u dat wilt moet ook uw Tweede Kamerfractie dat wil. En ook dat is altijd zo geweest. Of de woordvoerders nu Paulus Jansen, Emiel Roemer, Eric Smaling, Cem Lasin, Mahir Alkaya of Bart van Kent heetten, allemaal hebben ze voor een tolvrije tunnel gestreden.

En het stond ook altijd in het verkiezingsprogramma van onze Tweede Kamerfracties. Als het er niet automatisch in stond, dan zorgden de Zeeuwse afdelingen er wel voor dat het via een amendement erin kwam.

16 december 2016

Provinciale Staten besluit het knooppunt Drie Klauwen te financieren met een bijdrage uit De Westerscheldetunnel. De SP stemt tegen omdat ze vindt dat dit geld gebruikt moet worden om de tunnel eerder tolvrij te maken.

2017

In 2017 veranderde er iets. Het kwam voor het eerst ook in het landelijke verkiezingsprogramma van de PvdA te staan. Onze lijsttrekker toen, Emiel Roemer, daagde andere partijleiders, die hier ook waren voor de verkiezingen, uit om samen met hem in Den Haag een verbond te sluiten om de tunnel tolvrij te maken.

2019

En toen kwam de campagne voor de provinciale staten van 2019. Ik herinner het me nog goed.

Foto: Sjaak Rijkse / Eigen
Herinnert u het zich ook nog vraag ik aan de gedeputeerde. Het is een van de mooiste actiefoto’s die ik heb. Een groep van SP’ers, voornamelijk vrouwen, die tegenover deze gedeputeerde stonden met rode jassen aan en met deze borden. Ik vind het een prachtig plaatje. En voor het eerst hoorde ik deze gedeputeerde zeggen “Ja maar, dat wil ik ook”. Vanaf toen veranderde er iets.

24 september 2020

De bespreking van het compensatiepakket voor de marinierskazerne we hebben met z’n allen nog een poging gedaan. Maar de keuze was duidelijk.

25 september 2020

Inmiddels is er een andere actiegroep actief. Stichting Zeeland Tolvrij. Zij boden ons handtekeningen aan met een verzoek een referendum te houden over dit onderwerp. Deze Staten wezen dat verzoek af. Niet de SP ( in totaal waren er 9 Statenleden voor) maar het referendum kwam er niet.

24 november 2020

Door een motie in de Tweede Kamer van Rudger Schonis (niet van de SP) kwam er een onderzoek naar de sociale en economische effecten van een tolvrije tunnel.

29 juni 2021

Een motie van de SP en de SGP en BBB in de Tweede Kamer, waarin een nieuw te vormen kabinet de opdracht mee kreeg om de tunnel zo snel mogelijk tolvrij te maken, wordt met een meerderheid van stemmen aangenomen. (financiering uit projecten die geannuleerd worden. Het CDA, D66 en de VVD stemde tegen deze motie.)

16 juni 2022

De SP, de SGP en de BBB in de Tweede Kamer dienen, tijdens de behandeling van de voorjaarsnota, een voorstel in om de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij te maken. Onderzoeken hebben inmiddels uitgewezen dat het tolvrij maken haalbaar is dat het een welvaartwinst oplevert voor de samenleving en voor de regio.

27 juni 2022
Foto: Marja Snoeren

SP, BBB, SGP en Zeeland tolvrij houden een openbare avond in de grote kerk in Terneuzen. Er was grote saamhorigheid die avond en we streden samen voor hetzelfde doel.

23 september 2022

In de nacht van 22 op 23 september heeft de Tweede Kamer unaniem voor het initiatiefvoorstel van de SGP, CU, CDA, BBB en de SP voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel voor met name
personenauto’s gestemd.

5 juli 2024

Ger van Unen: "Vandaag is het dan zover. Vandaag besluiten de Staten van Zeeland dat de Westerscheldetunnel per 1 januari 2025 tolvrij wordt voor personenauto’s. Het is feest! We zijn er nog steeds niet. Er zijn uiteraard ook valkuilen in dit voorstel, financiële haken en ogen waar we scherp op moeten blijven letten. Vrachtauto’s moeten ook nog en we moeten het ook nog financieel tot het einde zien vol te houden. Maar dit is een gigantische stap, een gigantische stap voor Zeeland. Een kroon op bijna 20 jaar strijd. Vandaag wil ik u allemaal feliciteren met dit succes. Vandaag is iedereen hier voor een tolvrije tunnel. En ik ben echt eerlijk als ik zeg:… U had me niet blijer kunnen maken".

Foto: Marja Snoeren

 

 

 

 

 

 

 

Het is al vaker gezegd voorzitter: Succes heeft vele vaders. Maar dit is het verhaal van de moeder. Dit is het verhaal van de SP.

Reactie toevoegen

U bent hier