h

SP Zeeland wil het maximale startgewicht Vliegveld Midden-Zeeland handhaven

24 september 2024

SP Zeeland wil het maximale startgewicht Vliegveld Midden-Zeeland handhaven

Foto: Marja Snoeren

In de provinciale staten wordt vrijdag een voorstel gedaan om de landingsbaan van Vliegveld Midden-Zeeland iets te draaien. De Socialistische Partij (SP) heeft geen bezwaar tegen deze aanpassing. Voor het doorvoeren van deze wijziging is echter een aanpassing van het Luchthavenbesluit Midden-Zeeland noodzakelijk. Wat de SP wél zorgen baart, is het gelijktijdige voorstel van het college van Gedeputeerde Staten om het maximale startgewicht van alle luchtvaartuigen te schrappen.

De SP vindt dat het schrappen van het maximale startgewicht ongewenste gevolgen kan hebben voor de Zeeuwse gemeenschap. “Het voorgestelde schrappen van het maximale startgewicht - waarmee de stationering van de SAR-helikopter ook kan worden gelegaliseerd - kan onvoorziene gevolgen hebben, mede omdat het geluidsbudget van het vliegveld bijzonder ruim is,” stelt SP-fractievoorzitter Ger van Unen.

Het geluidsbudget is de totale hoeveelheid geluid die luchtvaartuigen in een jaar mogen produceren. Op dit moment is het zo geregeld dat er bijna twee keer zoveel start- en landingsbewegingen mogelijk zijn dan dat er daadwerkelijk plaatsvinden. Dit betekent dat er per vliegbeweging meer geluid geproduceerd kan worden, wat de leefomgeving van de Zeeuwse inwoners kan beïnvloeden. Door het schrappen van het maximale startgewicht krijgen zwaardere toestellen de kans om op te stijgen en te landen, wat naar verwachting het geluidsniveau verder zal verhogen.

De SP pleit ervoor het maximale startgewicht te handhaven, maar is bereid om een uitzondering te maken voor de Search and Rescue (SAR) helikopters. Deze helikopters zijn vaak zwaarder dan de huidige grens van 6000 kilo. Met een aanpassing van de verordening kan het voortaan legaal zijn om met SAR-helikopters reddingsvluchten, onderhoudsvluchten en oefenvluchten uit te voeren. Zo kan de nodige operationaliteit gewaarborgd blijven zonder dat er extra druk op het geluidsbudget komt.

“We moeten eerst grondig onderzoeken wat de effecten en gevolgen van het schrappen van dit startgewicht kunnen zijn voor de Zeeuwse inwoners en de ontwikkeling van de nabijgelegen recreatieve voorzieningen,” zegt van Unen. De SP roept op tot een zorgvuldige afweging van de belangen van de inwoners van Zeeland tegenover de operationele wensen van de luchtvaartsector.

In deze tijden van groeiende bezorgdheid over geluidsoverlast en de impact van luchtvaart op ons milieu, is het van cruciaal belang dat we stappen zetten die het welzijn van onze inwoners vooropstellen. De SP Zeeland blijft zich inzetten voor een evenwichtige regelgeving rond Vliegveld Midden-Zeeland die de belangen van zowel de luchtvaart als de lokale gemeenschap in acht neemt.

Reactie toevoegen

U bent hier