SP Zeeland maakt zich zorgen over busvervoer: “Vervoersarmoede in Zeeland neemt toe”
SP Zeeland maakt zich zorgen over busvervoer: “Vervoersarmoede in Zeeland neemt toe”
Tijdens de commissie Economie van de Provinciale Staten van Zeeland heeft Ger van Unen, fractievoorzitter van de Socialistisch Partij (SP) zich fel uitgelaten over het busvervoer in de provincie. Ze voelt zich naar eigen zeggen “in de maling genomen” door de gedeputeerde en de vervoersmaatschappij Connexxion. Volgens Van Unen worden de Statenleden keer op keer geconfronteerd met nieuwe feiten en onverwachte wijzigingen in het openbaar vervoer, terwijl de gedeputeerde telkens verrast lijkt en belooft het beter te zullen doen.
Frustratie Over Onvoldoende Informatie
De wijzigingen met betrekking tot de Roosendaalbus zijn schokkend: eerder zijn al de haltes in Nieuw-Namen en Clinge geschrapt en stopt de bus niet meer in Antwerpen. Dit gebeurde zonder dat de Statenleden hiervan op de hoogte waren gesteld. De nieuwe route van de bus, die nu via Kapellebrug rijdt, is een onlogische keuze vanwege de werkzaamheden die nu en in de komende jaren op die route plaatsvinden. "En nu horen we ook nog dat er nog maar vier keer per dag een bus rijdt. Van 8 keer per dag de Bredabus naar gemiddeld 4 keer per dag de Roosendaalbus, nog steeds geen halte in Antwerpen en de dorpen Clinge en Nieuw-Namen die nog steeds niet worden aangedaan.
Ger van Unen vreest dat de gedeputeerde straks zal verklaren dat het aantal reizigers op deze lijnen is afgenomen. Ze wijst er echter op dat dit logisch is: “Ja, dank je de koekoek, natuurlijk zijn er minder reizigers als er minder bussen rijden, dorpen worden overgeslagen, de route onhandig is en de bus niet meer naar Antwerpen gaat.” Ze trekt een parallel met de situatie in Oost-Souburg, waar ook belangrijke haltes zijn geschrapt, de frequentie is verlaagd van een halfuur- naar een uurdienst, en de betrouwbaarheid van het vervoer is afgenomen.
Vervoersarmoede in Zeeland
Volgens de SP draagt deze situatie bij aan vervoersarmoede in Zeeland. “Als je haltes uit dorpen weghaalt, zullen steeds meer mensen afhaken en uiteindelijk zullen ook andere dorpen de dupe worden,” waarschuwt Ger van Unen. De vraag of er minder bussen zijn omdat er minder reizigers zijn of andersom, blijft volgens haar onbeantwoord. “Wat is de kip en wat is het ei?” vraagt ze zich af.
Vragen aan de gedeputeerde
Ger van Unen stelde namens de SP tijdens het debat een reeks kritische vragen aan de gedeputeerde. Wist hij dat de Roosendaalbus zoveel minder zou gaan rijden dan de Bredabus? En waarom waren de Statenleden hier niet van op de hoogte? Ze vraagt ook naar de status van de haltes in Clinge en Nieuw-Namen en of Connexxion al toestemming heeft om in Antwerpen te stoppen. Daarnaast roept ze de gedeputeerde op om de zorgen die de insprekers over het schrappen van haltes en lijnen in Oost-Souburg en Oostkapelle hebben laten horen serieus te nemen.
De SP vraagt zich af of de gedeputeerde begrijpt dat een kleine aanpassing, zoals het toevoegen van één extra halte op een bestaande lijn, al een groot verschil kan maken voor een dorp. "Is dat niet te realiseren?" vroeg Ger van Unen in het debat.
Slechte communicatie en onbetrouwbare cijfers
Een ander belangrijk punt van kritiek betreft de communicatie. Ger haalde een voorbeeld aan waarin een dorpsraad er pas achter kwam dat een buslijn verdween omdat een halte kapot was. “Als een dorpsraad er op deze manier achter komt dat een belangrijke buslijn verdwijnt, dan gaat er iets fundamenteel mis in de communicatie,” aldus Van Unen. Ze wil weten of de gedeputeerde hier lering uit trekt.
Ten slotte sprak de SP haar zorgen uit over de cijfers waarop het beleid wordt gebaseerd. “De cijfers die we krijgen zijn onbetrouwbaar, en toch worden daar grote beslissingen op gebaseerd,” zei ze.
Toekomstige verbeteringen?
De gedeputeerde gaf in reactie aan dat er gesprekken lopen met Connexxion over de haltes in Antwerpen, Clinge en Nieuw-Namen, en dat deze haltes over een paar maanden weer in de route worden opgenomen. Een unaniem aangenomen motie van de SP om de halte in Antwerpen op te nemen wordt uitgevoerd, en de Staten zullen geïnformeerd worden over de voortgang. Verder erkende de gedeputeerde dat er ritten zijn uitgevallen door personeelstekorten, maar dat hieraan gewerkt wordt.
Wat betreft de Roosendaalbus wordt nagegaan of de informatie klopt dat er momenteel slechts vier ritten per dag plaatsvinden, terwijl de afspraak was dat de dienstregeling niet zou worden verminderd.
De SP blijft de ontwikkelingen rondom het busvervoer nauwlettend volgen en zal zich blijven inzetten voor een toegankelijk en betrouwbaar openbaar vervoer in Zeeland, met oog voor de dorpen en de inwoners die van deze buslijnen afhankelijk zijn.
Met deze stevige uitspraken toont de SP wederom haar inzet voor een beter openbaar vervoersbeleid in Zeeland. Vervoersarmoede dreigt voor steeds meer dorpen, en volgens de SP moet de gedeputeerde sneller en transparanter handelen om verdere verslechtering van het openbaar vervoer te voorkomen.
Reactie toevoegen