h

SP Zeeland uit zorgen over gebrek aan inspraak bij vier maanden zonder treinen in 2029

18 oktober 2024

SP Zeeland uit zorgen over gebrek aan inspraak bij vier maanden zonder treinen in 2029

Foto: SP

Tijdens een emotioneel debat in de Provinciale Staten van Zeeland kwam het nieuws dat Zeeland in 2029 vier maanden zonder treinverkeer komt te zitten door de invoering van een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor. Fractievoorzitter Ger van Unen sprak namens de Socialistische Partij, in het debat haar teleurstelling uit over de beperkte rol van de Provinciale Staten. Van Unen hekelde het feit dat de Statenleden niet eerder vertrouwelijk zijn ingelicht, zoals dat volgens haar wel had gemoeten. "Als Statenleden hadden we al veel eerder betrokken moeten worden bij deze plannen. Desnoods vertrouwelijk. Wij moeten onze rol als volksvertegenwoordigers kunnen vervullen, en dat kan niet als we cruciale informatie niet op tijd ontvangen."

Zeeland proefgebied zonder inspraak

Zeeland werd onlangs aangewezen als proefgebied voor het nieuwe veiligheidssysteem, wat betekent dat er in 2029 vier maanden lang geen treinen zullen rijden tussen Vlissingen en Goes. De Statenleden voelden zich echter buitenspel gezet in dit proces. “Waarom zei Zeeland geen nee, zoals andere provincies wel hebben gedaan?" aldus Ralph van Hertum van PvdA-GroenLinks. Dit gevoel van onrecht werd breed gedeeld, ook door de SP.

Van der Maas: "Gebruld als een leeuw"

Van der Maas verdedigde zich fel. Hij beweerde dat hij niet zomaar had onderhandeld, maar juist had "gebruld als een leeuw" om compensatiemaatregelen voor de Zeeuwse reizigers te eisen. Echter, de compensatie die het Rijk biedt — twee spoorviaducten — werd door meerdere Statenleden als onvoldoende gezien. De SP sloot zich daarbij aan. “Een viaduct lost het gebrek aan treinverbindingen niet op. Reizigers staan vier maanden lang in de kou, en wij moeten hen beter kunnen beschermen tegen zulke gevolgen,” aldus Ger van Unen. Ze benadrukte dat de impact van de treinloze periode enorm zal zijn voor de inwoners van Zeeland, die toch al kampen met beperkte verbindingen.

Te late informatieverstrekking

Een ander punt van kritiek betrof de manier waarop de Statenleden zijn geïnformeerd. Volgens de SP had de gedeputeerde veel eerder openheid moeten geven, zeker nu het om een besluit met zulke verstrekkende gevolgen gaat.

Van der Maas verdedigde zijn keuze om de informatie pas later te delen. Hij stelde dat hij de Staten niet kon inlichten omdat de staatssecretaris eerst de Tweede Kamer moest informeren. Dit argument werd door een groot deel van de Staten als onvoldoende beschouwd.

SP blijft strijd voeren voor betere inspraak

Hoewel het CDA en andere coalitiepartijen uiteindelijk genoegen namen met de uitleg van de gedeputeerde, blijft de SP kritisch. Ger van Unen benadrukte dat de SP zich zal blijven inzetten voor betere inspraak en tijdige informatievoorziening aan de Statenleden. "Wij vertegenwoordigen de belangen van de inwoners van Zeeland, en dat kunnen we alleen goed doen als we tijdig en volledig geïnformeerd worden. Deze treinloze periode heeft enorme impact, en dat had voorkomen of beperkt moeten worden."

De PvdA-GroenLinks-fractie overweegt een interpellatiedebat om de feiten verder te onderzoeken, iets waar de SP mogelijk in mee zal gaan. "Het is belangrijk dat we alle feiten op een rij krijgen en zorgen dat dit in de toekomst anders gaat," aldus Van Unen.

De SP blijft zich hard maken voor eerlijke besluitvorming en transparantie, zeker als het gaat om grote veranderingen die de Zeeuwse reizigers en inwoners direct raken.

Reactie toevoegen

U bent hier