‘Bezuinigingen natuur zijn ramp voor Zeeland’

16 december 2011

‘Bezuinigingen natuur zijn ramp voor Zeeland’

De Provinciale Staten van Zeeland gingen vandaag akkoord met het natuurakkoord van staatssecretaris Bleker. In totaal stemden alleen oppositie-partijen SP, D66, GroenLinks en ChistenUnie tegen het akkoord.

‘Ongehoord,’ zo oordeelt statenlid Jeroen van Dijen. ‘De provincie stemt in met dit akkoord uit angst voor een nog veel ergere noodwet. Maar het lijkt me sterk dat die noodwet nog slechter is dan wat er nu al ligt. Ondertussen werken de provincies vrolijk mee aan hun eigen ondergang.’

In het coalitie-akkoord waren nog harde afspraken gemaakt door PvdA, CDA, VVD en SGP maar het stemgedrag in de statenzaal vandaag stond daar haaks op.

Van Dijen; ‘Ik stel dan ook voor om de titel van het akkoord te wijzigen: “In asfalt en beton, vinden wij onze inspiratiebron”. Dat komt meer in ieder geval meer overeen met het gedrag van dit college.'

‘De afgelopen maanden is er veel te doen geweest over de koers van Zeeland en de eenduidigheid van het beleid. Zeeland wed op teveel paarden en durft niet te kiezen.We zouden teveel een muis zijn. Een muis die zich schikt in slechte maatregelen en alles slikt in plaats van de brullende worstelende leeuw die we zouden kunnen zijn.’

‘De SP is niet bang van cowboy Henk Bleker.' zegt Van Dijen. 'Wij laten ons ook niet intimideren door een bestuursakkoord van Mark Rutte (VVD), Johan Remkes (VVD), & Annemarie Jorritsma (VVD). Wat de SP betreft worstelt de Zeeuwse leeuw met de Groningse ponyfokker en zoals t gezegde luidt; Luctor et emergo!’

Hieronder leest u de volledige inbreng van de SP:

Voorzitter,
Een bezuiniging van 600 miljoen, driekwart van het totale budget. Dat is wat staatssecretaris Bleker wil uitvoeren. Inkrimping van 128.000 hectare natuur, Staatsbosbeheer die voor 100 miljoen euro aan grond moet verkopen.

De gevolgen zijn desastreus.
De Europese hoofdstructuur (EHS) is abrupt afgebroken. Ooit bedoeld als een ruggengraat voor de natuur, een verbinding tussen natuurgebieden zodat populaties kunnen migreren en voortplanten en zo veel beter beschermd worden. In plaats daarvan gaan we terug naar postzegeltjesbeleid met losse eilandjes en zeer fragiele flora en fauna. Van een structuur is dus geen sprake meer.

Dit terwijl de EHS juist de laatste redding was voor de natuur, een ultiem redmiddel om de decennialange achteruitgang van natuur en het uitsterven van zeer zeldzame planten en dieren te stoppen.

Terecht zegt het Planbureau voor de Leefomgeving over dit akkoord; “De bezuinigingen leiden tot een verdere verslechtering van de natuurkwaliteit en de leefomstandigheden voor planten- en diersoorten die Nederland op basis van de Europese Vogel- en Habitatrichtlijnen moet beschermen.”

De SP staat pal voor de natuur ! Wij accepteren geen achteruitgang in dieren- en plantensoorten & eisen een goede instandhouding van het habitat. De afgelopen vijftig jaar zijn al 70 plantensoorten uitgestorven en nog eens 500 ernstig achteruitgegaan. Het aantal broedvogels is in dezelfde periode met een derde afgenomen.

Weliswaar is de vermindering de afgelopen jaren gelukkig afgezwakt door de realisatie van de EHS. We zaten dus op de goede weg maar dit wordt met één pennenstreek weer teniet gedaan.

De biodiversiteit in Zeeland is de afgelopen decennia geminimaliseerd. Er is dus, zo kan je zeggen, sprake van zwaar achterstallig onderhoud. Alterra en dhr Dirkmaat van Das & Boom noemden terecht de natuur een ecologisch rampgebied (ook zichtbaar op de rode lijsten).

Ook in Zeeland is de noodklok regelmatig geluid. De afgelopen 35 jaar heeft de ruilverkaveling en industralisering van de landbouw een enorme verarming van de natuur veroorzaakt. Het landschap is gemoderniseerd, en daardoor is de soortenrijkdom dramatisch achteruit gegaan.

Chiel Jacobusse, bekend van zijn artikelen in de PZC op zaterdag vergeleek het treffend: “Je zegt toch ook niet: sloop in Middelburg de abdij en alle historische gebouwen en vervang ze maar door nieuwe woningen en kantoren. Dat doen we toch niet? Met het landschap hebben we dat wel gedaan. Een stukje land waar je vroeger zo vijf leeuweriken kon waarnemen, daar zie je nu niks meer. Erg? Voor mij is het een wereld van verschil als er 's ochtends een merel bij mijn raam zingt.''

Ook vanuit het ZLTO komen verontruste berichten: Frank Peter Kuijpers meldde via Twitter dat door de bezuinigingen van Bleker “er in Zeeland 250 ha akkerranden omgeploegt worden.” “Slecht voor de biodiversiteit en de kaderrichtlijn water” voegde hij daaraan toe.

Dan is daar nog het financiële plaatje;
Zeeland wil inzetten om ongeveer 75% van de EHS te realiseren. Aan de middelen ontbreekt het echter. Ik heb enkele ambtenaren gesproken van de provincie, mijn lof & dank voor de tijd die zij vrijmaakten overigens. Zij onderschreven dat het Rijk ons ongeveer 9 miljoen per jaar te weinig meegeeft om ZELFS die 75% te voltooien en te beheren.

De Provincie wil 6 miljoen uit eigen kas bijleggen maar dan nog zitten we met een gat, zowel financieel als qua grond. Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat een groot deel gebaseerd is op schattingen en speculaties.

Tijdens gesprekken van de provinciale SP fracties met ecologen is wel duidelijk geworden dat de beheerskosten een stuk lager worden voor natuurgebieden van 500 hectare of meer. Door het ‘natuur regelt de natuur’-principe zijn er minder ingrepen nodig en dus minder kosten. Het voltooien van de volwaardige EHS loont dus ook financieel. Wij noemen dat ‘ecologica’

Het Rijk trok de afgelopen 15 jaar al niet genoeg geld uit voor natuurbeheer. Milieuorganisaties, vrijwilligers, donateurs én de Provincie hebben dikwijls in eigen buidel moeten tasten. Ook op de NU geldende bestuursovereenkomsten ILG 2007-2013 is al tientallen miljoenen bezuinigd voor onder andere soortenbescherming en verdrogingsbestrijding.

We krijgen dus straks de helft van niets. En daarvan moeten wij bedreigde plant- en diersoorten in stand te houden, en het liefst verbeteren?

De financiële overdracht via het provinciefonds is trouwens niet geoormerkt. De Provinciale Staten hebben dus geen garanties dat dit geld niet naar het repareren van asfalt gaat. Ditzelfde geldt ook voor uitkeringen van het faunafonds.

U weet dat de Stichting Das & Boom zijn eerste rechtszaak al gewonnen heeft, en ze hebben er meer aangekondigd. De rechter heeft gezegd dat de verbindings¬zones eens te meer belangrijk worden, nu het oppervlak van de EHS zoveel minder wordt. Dat is nu juist waar deze plannen een streep door zetten. Dus reken maar uit, dat gaat geld kosten. De kans is groot dat we alles wat we nu uit onze handen laten vallen, over een paar jaar weer tegen extra kosten moeten repareren. Dus hoezo bezuinigen?

Verder is er nog de discussie over de betrouwbare overheid.
In het coalitieakkoord schrijft het college optimistisch dat de Rijksoverheid de gemaakte afspraken niet nakomt. Verder stelt het college van Gedeputeerde Staten dat het uitgangspunt bleef dat de gemaakte afspraken in de wet Investeringen Landelijk Gebied (wILG) nagekomen worden. Ik citeer uit het coalitieakkoord:’Om natuur te ontwikkelen, heeft de Wet Landelijk Gebied het mogelijk gemaakt dat provincies gebiedsgerichte ontwikkelingen konden doen. [..] Uitgangspunt blijft dat de gemaakte, contractuele afspraken nagekomen worden, zodat de Provincie met de geïnitieerde investeringen in het landelijk gebied ook daadwerkelijk een impuls kan geven aan het wonen, werken en recreëren in het landelijk gebied, met een goede balans tussen alle functies.’

Dat is waar de coalitiepartners hun handtekening onder gezet hebben. Daar mogen de Staten dus het college aan houden. Toch adviseert datzelfde college nu om in te stemmen met dit akkoord uit angst voor een noodwet van Bleker.

Als de Gedeputeerde Staten het coalitie akkoord dan toch constant met voeten treden, dan kunnen we net zo goed de titel veranderen naar iets wat de geest van dit college recht aandoet. Ik stel voor om het collegeprogramma 2011-2015 te hernoemen naar; “in asfalt en beton, vinden wij onze inspiratiebron”.

Verder zie ik geen enkele reden voor de coalitiepartijen om die afspraken bindend te verklaren. Laat het dualisme hoogtij vieren en gooi dat verschrikkelijke programma dan gewoon direct uit het raam.

Instemmen met het deelakkoord natuur uit angst voor een nog veel ergere noodwet. Hoe verzin je het? Het doet mij sterk denken aan huishoudelijk geweld. Verzet je niet en doe vooral geen aangifte, want je partner weet je te vinden en dan zal t veel erger aflopen!

Dus mijn vraag is: wat gaan we doen? Laten we ons intimideren om in te stemmen met een heel slecht akkoord? De dreiging is dat de staatssecretaris komt met een noodwet. Maar wees eens eerlijk, hoeveel slechter kan die zijn dan wat er nu al ligt?

Gaat Henk Bleker nóg harder bezuinigen als alles en iedereen zich tegen dit voorstel keert? Ik denk dat Ruth Peetoom van het CDA nog maar eens goed naar haar noodscenario mag kijken als Henk Bleker dit wurgakkoord nog strakker trekt.

Daarnaast gaat de juridische positie van de provincie sterk achteruit. Huidige afspraken mogen niet eenzijdig geschonden worden. De Wet Inrichting Landelijk Gebied, waar we nu mee werken, is nu juist zo opgesteld dat de regering er niet op eigen houtje van af kan stappen. En nu gaan de provincies aan hun eigen ondergang meewerken.

De afgelopen maanden is er veel te doen geweest over de koers van Zeeland en de eenduidigheid van het beleid. “Zeeland wed op teveel paarden en durft niet te kiezen” klonk het. Ook de daadkracht van Zeeland werd bekritiseerd.

Ondanks een Commisaris die lobbywerk verricht, een lobbyist in Den Haag en een lobbyist in Brussel werd Zeeland verweten dat we teveel een muis zijn. Een muis die zich schikt in slechte maatregelen en op de knietjes slikt in plaats van de brullende worstelende leeuw die we zouden kunnen zijn..

Voorzitter,
Mijn fractie is niet bang van cowboy Henk Bleker. Wij laten ons ook niet intimideren door een bestuursakkoord van Mark Rutte (VVD), Johan Remkes (VVD), & Annemarie Jorritsma (VVD). Wat de SP betreft worstelt de Zeeuwse leeuw met de Groningse ponyfokker en zoals t gezegde luidt… Luctor et…

Bekijk de video van het debat