Vraagtekens bij MOX als brandstof voor kerncentrale Borssele

10 april 2011

Vraagtekens bij MOX als brandstof voor kerncentrale Borssele

Onlangs heeft EPZ een vergunningsaanvraag gedaan om gebruik te maken van MOX en c-ERU in de kerncentrale van Borssele. Het gebruik van deze brandstof in een kerncentrale is niet zonder risico.

Splijtstofstaven die MOX bevatten blijven langer radio-actief door de hogere opgeslagen energie en het risico op een kernsmelting is bij het gebruik van MOX hoger. Daarbij slijt het reactorvat sneller door het harde neutronenspectrum van MOX en kunnen de splijtstofelementen sneller vervormen. Daarnaast zal er veel vaker dan nu radio-actief materiaal ( waaronder plutonium ) vervoerd worden, waar ook risico's aan verbonden zijn.

Daarom heeft de Zeeuwse provinciale statenfractie van de SP vragen gesteld aan het college en hen nadrukkelijk verzocht om zich uit te spreken tegen deze brandstofwissel.

Zie ook de vragen die de provinciale statenfractie van de SP heeft ingediend.

UPDATE:

26-04-2011 • Het college van Gedeputeerde Staten maken zich geen zorgen over de toevoeging van MOX en c-ERU in de kerncentrale van Borssele. Dat valt op te maken uit de antwoorden op schriftelijke vragen van de SP.

Het college beroept zich op onderzoeken van het ministerie van EL&I en uitspraken van minister Verhagen, een groot voorstander van kernenergie. Daaruit zou blijken dat de 'risico's voldoen aan de daaraan te stellen criteria'.

Ook wil de Provincie niet pleiten voor een oordeel van de Borssele Benchmark Commissie, deze commissie moet ervoor zorgen dat de kerncentrale tot de veiligste 25% van de wereld hoort.

Ger Van Unen: 'De Provincie zegt zelfs dat de toetsing van de Kernfysische Dienst en het ministerie voldoende is en wil een oordeel van de benchmark commissie buiten de voorgenomen ontwerpbeschikking houden.'

Bekijk de volledige update:
Provincie: 'Risico's bij gebruik MOX voldoende afgedekt.'

Vragen en verzoek tot zienswijze brandstofdiversicatie kerncentrale Borssele (.pdf 141KB)