Provincie volgt SP: Opheldering over Thoolse 'puindijk'

19 mei 2011

Provincie volgt SP: Opheldering over Thoolse 'puindijk'

"Ons college kan bevestigen dat op een deel van het buitentalud van de zeedijk geen goede grasmat aanwezig is". Dat schrijven Gedeputeerde Staten van Zeeland precies een maand nadat het Thoolse SP-statenlid Roland van Tilborg tien vragen stelde over de zeedijk bij Poortvliet, waar tijdens een proef met een golfsimulator puin en stenen vlak onder de grasmat tevoorschijn kwamen.

Gedeputeerde Staten schrijven verder dat ze de mening van de SP delen dat een goede dichte grasmat op een dijk een goede bescherming tegen de aanvallen van de golven biedt en dat die grasmat o.a. afhankelijk is van een goede afdeklaag waarin het gras kan wortelen.

Naar aanleiding van de vragen van de SP heeft het dagelijks provinciebestuur een brief naar het waterschap gestuurd waarin om opheldering wordt gevraagd over de toestand van de kleilaag en de grasmat, niet alleen op de dijk bij Poortvliet, maar ook op andere Zeeuwse zeedijken. Ook willen GS opheldering over de resultaten van de proef met de golfsimulator.

Afhankelijk van het antwoord overweegt het college aanvullende stappen omdat de provincie als toezichthouder op het waterschap tot taak heeft om de dijken te controleren.

SP roept Provincie ter verantwoording over slechte aanpak dijkherstel op Tholen
Vragen over dijkherstel door Projectbureau Zeeweringen ( .PDF 138kB )
Interview met Kees Slager bij Omroep Zeeland