Provincie volgt SP: Geen ruimte voor nieuwe varkensflats

28 juni 2011

Provincie volgt SP: Geen ruimte voor nieuwe varkensflats

Het college van Gedeputeerde Staten ziet geen toekomst voor nieuwe varkensflats in Zeeland. In antwoord op de vragen van de SP stelt zij dat: 'Wij voeren een restrictief beleid. Daaruit blijkt dat wij niet positief staan tegenover een grootschalige ontwikkeling van de sector door middel van nieuwvestiging.'

Toch wil het college zich niet actief mengen in de discussie rondom een nieuw bedrijf dat 5600 varkens wil vestigen in Poortvliet. Alhoewel de Provincie een terughoudend beleid voert is het uiteindelijk aan de gemeenten om de vergunning te verlenen, de gemeente heeft dus het laatste woord en het lijkt erop dat die deze bio-industrieël volledig de ruimte gaat geven.

Toch maakt ook het Provinciebestuur zich zorgen; 'Wij achten het vestigingsbeleid voor intensieve veehouderij dusdanig van belang dat wij daarvoor regels hebben opgenomen in de Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV). Binnen de provinciale ruimtelijke kaders zijn de gemeentebesturen verantwoordelijk voor het ruimtelijk beleid op lokaal niveau. Gemeenten dienen daarbij rekening te houden met het provinciaal beleid en de in de PRV opgenomen normen.'

SP Statenlid Roland van Tilborg: 'Goed dat de Provincie de gemeenten aanspoort om rekening te houden met het Provinciaal beleid, maar tegelijkertijd zet de Provincie zichzelf op een zijspoor. Ze willen eigenlijk geen nieuwe varkensflats maar ze kunnen er niets tegen doen als de gemeente Tholen een vergunning verleent. Dat is natuurlijk wel een beetje halfbakken beleid voeren.'

De casus in Tholen staat niet alleen. Het college geeft aan dat er nog 2 bedrijven zijn in Hulst die ieder een varkensflat willen bouwen van ca. 8500 m2 en met 7000 varkens per stuk.

'Ook deze varkensflats zijn in strijd met het omgevingsplan van de Provincie.' concludeert Van Tilborg. 'De SP zal de aankomende tijd de Provincie moeten aansporen om ervoor te zorgen dat dergelijke stallen definitief geschrapt worden. Beleid maak je toch om vervolgens uit te voeren? '

SP stelt vragen over nieuwe varkensflat in Tholen
Antwoord op schriftelijke vragen over de komst van varkensflat in Tholen ( 60 KB .pdf )