SP wil onderzoek naar schietpartij Moluks kamp in 1956

29 juni 2011

SP wil onderzoek naar schietpartij Moluks kamp in 1956

Op 21 maart 2011 werd onder aan de Zeedijk in Kapelle een monument onthuld ter nagedachtenis aan het Molukse Kamp wat daar halverwege de vorige eeuw gevestigd was.

Tijdens de onthullingsplechtigheid spraken onder meer burgemeester Van der Zwaag en de toenmalig gedeputeerde Van Waveren naast de voormalig bewoonster van dit kamp mevr. Sahureka.

Tijdens deze toespraken werd ook stilgestaan bij de schietpartij in 1956, waarbij in totaal 9 Molukkers gewond raakten. De gedeputeerde sprak daarin woorden van spijt en schaamte als 'zwarte bladzijde in de geschiedenis', 'beschamende schietpartij' en 'iets dat nooit had mogen gebeuren'.

Nu deze langverwachte erkenning gedaan is, is het ook tijd om de toedracht van deze droeve gebeurtenis grondig te onderzoeken. De SP heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks bestuur van de provincie Zeeland

UPDATE:

16-02-2012 • Het College van Gedeputeerde Staten onderschrijft de uitspraken van voormalig Gedeputeerde Van Waveren, blijkt uit de antwoorden die de SP-fractie op 7 februari 2012 heeft ontvangen. Toch wil het College geen onderzoek starten naar het optreden van toenmalig burgemeester Tydeman waardoor in 1956 negen Molukkers gewond raakten. 'Wij zijn van mening dat dit een lokale aangelegenheid is en hebben daarom de gemeente Veere benaderd. Zij hebben een positieve grondhouding, maar gaan hierover nader overleg voeren met o.a. het Zeeuws Archief en het Polderhuis.' aldus het College van Gedeputeerde Staten.

De SP roept daarom middels een openbare brief aan de gemeente Veere op om een onafhankelijk onderzoek door een externe deskundige partij.'Wij vinden dat de Molukse gemeenschap daar recht op heeft,' aldus Van Unen.'Zo kan de rol van de gemeente objectief worden bezien. Immers staat het functioneren van de toenmalig burgemeester en het aansturen van het politiekorps ter sprake.'

Bekijk de volledige update:
SP: 'Onderzoek naar schietpartij Moluks kamp moet onafhankelijk zijn'

Schriftelijke vragen Schietpartij Moluks kamp ( .PDF 188KB )