SP: 'Onderzoek naar schietpartij Moluks kamp moet onafhankelijk zijn'

16 februari 2012

SP: 'Onderzoek naar schietpartij Moluks kamp moet onafhankelijk zijn'

In juni 2011 heeft de SP schriftelijke vragen gesteld over de uitspraken van voormalig Gedeputeerde Van Waveren bij de onthulling van een monument ter nagedachtenis aan het Molukse Kamp in Westkapelle. De gedeputeerde sprak bij de onthulling woorden van spijt en schaamte als 'zwarte bladzijde in de geschiedenis', 'beschamende schietpartij' en 'iets dat nooit had mogen gebeuren'.

Zeeuwse Bibliotheek / Beeldbank Zeeland Archief PZCfoto: © Archief PZC / Zeeuwse Bibliotheek / Beeldbank Zeeland

Het College van Gedeputeerde Staten onderschrijft deze uitspraken, blijkt uit de antwoorden die de SP-fractie op 7 februari heeft ontvangen. Toch wil het College geen onderzoek starten naar het optreden van toenmalig burgemeester Tydeman waardoor in 1956 negen Molukkers gewond raakten. 'Wij zijn van mening dat dit een lokale aangelegenheid is en hebben daarom de gemeente Veere benaderd. Zij hebben een positieve grondhouding, maar gaan hierover nader overleg voeren met o.a. het Zeeuws Archief en het Polderhuis.' aldus het College van Gedeputeerde Staten.

Overspoeld met reacties
Fractievoorzitter Ger van Unen is blij met de positieve houding van het College en de gemeente Veere. 'De beschieting in 1956 leeft nog steeds onder de Molukse gemeenschap, daags na het indienen van de vragen werden wij overspoeld met reacties. Sommige bewoners van het kamp gaven aan de beschieting zelfs als traumatisch te hebben ervaren.'

De SP roept middels een openbare brief aan de gemeente Veere op om een onafhankelijk onderzoek door een externe deskundige partij.'Wij vinden dat de Molukse gemeenschap daar recht op heeft,' aldus Van Unen.'Zo kan de rol van de gemeente objectief worden bezien. Immers staat het functioneren van de toenmalig burgemeester en het aansturen van het politiekorps ter sprake. Door de toedracht rondom de beschieting in 1956 nu onafhankelijk te onderzoeken kunnen we opnieuw een zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis sluiten.'

Antwoord op schriftelijke vragen ( 76KB .PDF )