'Onveilige kerncentrale moet voorlopig dicht'

25 juli 2011

'Onveilige kerncentrale moet voorlopig dicht'

Statenfractie SP verzoekt provinciebestuur om kerncentrale te sluiten totdat gebreken verholpen zijn

Vandaag werd bekend dat de veiligheidsvoorzieningen in en rond de kerncentrale bij Borssele op vijftien punten ‘verbeterd’ moeten worden. Dat maakte EPZ zelf bekend

Zo is onder andere de noodstroomvoorziening van de Zeeuwse centrale te kwetsbaar, zijn elektrische aansluitingen niet genoeg bestand tegen een overstroming en is het onduidelijk of de noodpompen voor het koelwater werken in geval van een calamiteit.

"Iedereen die zich verdiept in kernenergie, weet dat kerncentrales voortdurend gekoeld moeten worden. Waarom EPZ er tot op heden kennelijk van uitgaat dat pompen niet kapot kunnen gaan, is mij een raadsel" aldus een verontwaardigde Roland van Tilborg. "Dat men niet weet of de noodpompen werken is dus spelen met levens, totaal onverantwoord."

Deze grove gebreken zijn, met name de laatste, wel cruciaal om de relatieve veiligheid van de kerncentrale te kunnen garanderen. Vooral nu door Fukushima is bevestigd wat de meeste experts al wisten: dat kernsmelting binnen een paar uur na het uitvallen van de koeling een feit is, met rampzalige gevolgen.

Van Tilborg:"De provinciebestuurders hebben altijd de mond vol over de volksgezondheid en veiligheid. Nu de kerncentrale toch niet zo veilig blijkt als zij dachten moeten zij dan ook hun verantwoordelijkheid nemen en de productie stoppen totdat deze fouten opgelost zijn."

EPZ & Delta hebben altijd beweerd dat de kerncentrale Borssele behoort tot de 25% veiligste kerncentrales ter wereld. Toch komen zij nu met 15, niet de minste, gebreken bij deze kerncentrale. Het is aan te nemen dat dit zelfonderzoek niet was gekomen als de nucleaire ramp bij Fukushima niet was gebeurd. Daarmee is ook de relatieve veiligheid van nucleaire installaties en de permanente en onverantwoorde veiligheidsrisico´s die de overheid neemt, pijnlijk zichtbaar.

UPDATE:

04-10-2011 • Ondanks een lijst van 15 'verbeterpunten' twijfelt het college van Gedeputeerde Staten niet aan de veiligheid van de kerncentrale Borssele.

Alhoewel de provincie erkent dat de veiligheid niet optimaal is vinden zij wel dat de kerncentrale Borssele aan alle eisen voldoet die in de vergunning geëist worden.

'Een vreemd antwoord,' vindt SP Statenlid Roland van Tilborg. 'Je mag verwachten van een kerncentrale dat die altijd voldoet aan de meest strenge verplichtingen en verwachtingen. Het is geen koekjesfabriek.'

'Als er twijfels zijn of de noodpompen voor de koeling wel werken bij een overstroming, dan moet je jezelf wel serieus achter de oren krabben.'

Toch blijven de Nederlandse instanties en het provinciebestuur beweren dat de noodsystemen volledig volgens de vergunning werken. 'Er zit blijkbaar een verschil tussen wat veilig is en wat er in de vergunning staat. Zodra je alle puntjes in de vergunning hebt afgevinkt, heb je dan meteen de meest veilige kerncentrale in de wereld? Ik durf dat te betwijfelen.' zegt Van Tilborg

Bekijk de volledige update:
Provincie: 'Kerncentrale is veilig, maar t kan wel beter'

Schriftelijke vragen: Schijnveiligheid kerncentrale Borssele ( .pdf 54 KB)