Prioriteit voor gevaarlijke verkeerssituaties

9 juli 2011

Prioriteit voor gevaarlijke verkeerssituaties

Het college van gedeputeerde staten erkent de vele problemen met zwaar landbouwverkeer in kleine kernen en doorgaande routes waar ook kwetsbaar verkeer gebruik van maakt. Daarom hebben zij een lijst gemaakt met 114 knelpunten en een voorstel ingediend om deze aan te pakken.

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 8 juli vroeg de SP-fractie nog eens extra aandacht voor de levensgevaarlijke situaties die zich voordoen in Oud-Vossemeer, waar het zware landbouwverkeer dwars door het dorp heen moet, en het traject tussen Tholen-stad en Sint Maartensdijk. Ook de signalen van de dorpsraad Koudekerke moeten direct worden opgepakt, vind de SP-fractie.

Gelukkig is het college niet blind voor deze signalen. Gedeputeerde van Beveren gaat opnieuw in overleg met de gemeente Veere om een goede oplossing te zoeken voor de rondweg rond Koudekerke en de passeerstroken voor landbouwverkeer en hij beloofde zo snel mogelijk de situaties op het eiland op te lossen. "Het zal een van de eerste knelpunten zijn die we gaan aanpakken."

Roland van Tilborg toonde zich verheugd:"Zeeland is een provincie met veel landbouw. De Zeeuwen zijn zich daar van bewust en veel mensen zijn dan ook bereid om daar op de openbare weg rekening mee te houden. Toch ontstaan er vaak onveilige situaties door haast en tijdsgebrek; even een tractor met aanhanger inhalen waar het eigenlijk niet mag en vaak ook eigenlijk niet kan."

"Daarnaast heeft ook de landbouwsector veel ontwikkelingen meegemaakt. De voertuigen worden groter, breder en sneller, de bestuurders jonger en onervaren. Vooral op wegen waar fietsers, wandelaars en ruiters deze agarische monsters ontmoeten kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. We zijn dan ook blij dat het college prioriteit geeft aan de punten waar kwetsbaar & langzaam verkeer naast agrarisch verkeer gebruik maakt van dezelfde weg. Want de veiligheid van de Zeeuwen moet altijd voorop staan."

Bijdrage Op weg naar een kwaliteitsnet landbouwverkeer Zeeland ( .PDF 156KB )