'Privé-klinieken in plaats van ziekenhuizen, daar gaan wij niet over'

13 september 2011

'Privé-klinieken in plaats van ziekenhuizen, daar gaan wij niet over'

Het college van Gedeputeerde Staten wil zich op geen enkele manier uitlaten over de nieuwe Victoria Kliniek. Dat blijkt uit de antwoorden die de SP kreeg op schriftelijke vragen.

SP fractievoorzitter Ger van Unen; 'Het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis (ADRZ) is in juli begonnen met een privé-kliniek in Zierikzee. Samen met investeerders willen zij onderdelen van het ziekenhuis afstoten en zelfstandig laten werken.'

'Dat betekent dus weer een aparte BV met een dikverdienende directeur en nog meer managers en bestuurders in de tussenlagen. Het enige wat de Provincie daarop weet te zeggen zijn opmerkingen als "Een mening onzerzijds is niet relevant." Dat is wel erg kort door de bocht' meent van Unen.

'De Provincie vergeet dat zij in 2003 de drijvende kracht waren in de fusie van de ziekenhuizen in Goes en Vlissingen.' zegt Ger. 'Een fusie die niet het beoogde resultaat heeft gehad, het ziekenhuis in Vlissingen wordt leeggeroofd en de acute zorg in Zeeland laat sterk te wensen over. En nu gaan prive-investeerders bakken met geld verdienen aan mensen die ziek zijn en geen kant opkunnen.'

Antwoord op schriftelijke vragen over het opzetten van een privé-kliniek in Zierikzee ( 191 KB .pdf )
Ziekenhuis stoot taken af en investeert in prive-kliniek