College: ‘We doen niets aan topinkomens in de zorg’

25 maart 2012

College: ‘We doen niets aan topinkomens in de zorg’

Het college van Gedeputeerde Staten wil geen oordeel vormen over de bedragen die het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis aan de top van haar bestuur geeft. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van de SP.

Gepubliceerd door aranjuez1404 volgens Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)foto: aranjuez1404 (CC BY-NC-ND 2.0)
Fractievoorzitter Ger van Unen; 'Het college verschuilt zich achter de redenering dat de Provincie niet over de arbeidscontracten gaat en geen mening heeft over de wachtgeldregeling met Zomers. Toch zijn dat twee compleet verschillende dingen, ook al kunnen we die contracten niet aanpassen, dan nog kan de Provincie een duidelijk afkeurend signaal afgeven. Bovendien heeft de Provincie de visie opgesteld waarin zij zelf zegt dat ze een “inspirerende rol” heeft, maar vervolgens doet ze daar dus helemaal niets mee.'

De SP stelt al langere tijd kritische vraagtekens bij de salarissen en wachtgeldregelingen van het ADRZ. Zo heeft de fractie in 2011 tot driemaal toe schriftelijke vragen gesteld en dankzij een motie van de SP in 2010 heeft de Provincie een brief gestuurd aan het ziekenhuis waarin zij de hoge salarissen afkeurt.

Van Unen; 'Steevast zegt het college dat de Provincie niet gaat over de beloningen aan de ziekenhuis-top, maar ondertussen hebben die bonussen, gouden handdrukken en wachtgeldregelingen wel gevolgen voor de, toch al niet al te rooskleurige, financiële positie van het ziekenhuis. Dat geld zou besteedt moeten worden om de zorg in Zeeland te verbeteren.'

'Overigens zit het college met betrekking tot de wachtgeldregeling wel helemaal mis. In antwoord op onze vraag of wachtgeldregelingen voor overheidsinstellingen ( zoals de Provincie) niet eigenlijk afgeschaft moeten worden krijgen we als antwoord; Een bestuurlijk oordeel is hier niet aan de orde, aangezien ons college niet kan treden in arbeidsrechtelijke verhoudingen bij private organisaties. Terwijl we het toch echt over overheidsorganen (zoals de Provincie) hebben. Je zou bijna denken dat er sprake is van een krampachtige reflex.'

'Topsalarissen ADRZ bedreigen toekomst Zeeuwse zorg'
Antwoord op schriftelijke vragen Wachtgeldregeling ADRZ ( 78KB .PDF )