SP wil snel oplossing avondspits Zeelandbrug

6 juli 2012

SP wil snel oplossing avondspits Zeelandbrug

Op 4 augustus 2011 heeft de SP vragen gesteld over de openingstijden van de Zeelandbrug voor waterverkeer. Hierin werd onder andere gevraagd of het college ook vindt dat de openingstijden van de brug niet goed aansluiten bij het aanbod van het forensenverkeer in de avondspits. In de beantwoording zegde het College toe verder onderzoek te doen.

Gepubliceerd door fritscdejong volgens Attribution-Noncommercial-NoDerivativeWorks 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)foto: fritscdejong (CC BY-NC-ND 2.0)
Op dit moment kent de langste brug van Nederland een ochtendspitsregeling waarbij de brug gesloten blijft, gek genoeg bestaat zo'n regeling niet voor de avondspits.

'In maart 2012 hebben wij contact gehad met de provincie. Daar werd ons verteld het onderzoek in een afrondende fase was en dat het vóór deze zomer uitgebracht zou worden. Bijna één jaar nadat we vragen stelden is er nog immer geen uitslag van dit onderzoek bekend gemaakt. Dit is echt te gek voor woorden!' zegt Roland van Tilborg, woordvoerder mobiliteit.

'Er is dus nog steeds geen oplossing voor het probleem en dat terwijl het pleziervaart seizoen al begonnen is, daardoor zijn er nu tijdens de avondspits weer flinke vertragingen!'

bron: © Omroep Zeeland
De SP fractie heeft vervolgvragen gesteld aan het college. Hierin vragen zij onder andere waarom zo’n dergelijk onderzoek zo lang moet duren met als gevolg dat dit weer een zomer wordt met flinke vertraging voor het woon-werk, en vrachtverkeer.

'Terwijl een oplossing zo simpel is,' vervolgt Van Tilborg. 'Je kan bij wijze van proef, de tijden aanpassen tijdens de drukste uren in de avondspits in juli t/m september. Dit kan simpel voor de vakantievierende watersporters aangegeven worden.'

UPDATE:

29-08-2012 • Per 2013 zal de Zeelandbrug in de zomer tijdens de avondspits gesloten blijven, dat schrijft het college van Gedeputeerde Staten in haar antwoord op de schriftelijke vragen van de SP.

Al in augustus 2011 vroeg de SP om een dergelijke regeling, Roland van Tilborg woordvoerder mobiliteit: 'Natuurlijk vinden we het erg jammer dat het ruim een jaar duurt voordat er actie ondernomen wordt. We hadden graag gezien dat de nieuwe dienstregeling afgelopen zomer al in ging, desnoods als proef.'

Bekijk de volledige update:
Provincie volgt SP: Avondspitsregeling Zeelandbrug in 2013

pdfSchriftelijke vragen: Snel oplossing avondspits Zeelandbrug (95KB)
Provincie volgt SP: Onderzoek naar openingstijden Zeelandbrug