Provincie volgt SP: Gedeputeerde kijkt naar alternatieven ganzenbestrijding

17 februari 2013

Provincie volgt SP: Gedeputeerde kijkt naar alternatieven ganzenbestrijding

Het college van Gedeputeerde Staten zal bij de uitwerking van het ganzenakkoord de alternatieven betrekken die zijn aangedragen door de Dierenbescherming. Deze toezegging deed Gedeputeerde Schönknecht afgelopen vrijdag tijdens de commissie REW op aandringen van de SP.

Gepubliceerd door woutervv volgens Attribution-Noncommercial-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-NC-SA 2.0)foto: woutervv (CC BY-NC-SA 2.0)
Jeroen van Dijen, woordvoerder milieu, reageert verheugd:"Ik ben heel blij met deze uitspraak, in december was de SP nog de enige partij die wees op de alternatieven voor vergassing, eierschudden en afschot maar het lijkt erop dat nu ook het college vraagtekens zet bij het ganzenakkoord van landbouworganisaties, Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten."

De 7 partijen die samen het ganzenakoord hebben opgesteld bieden een zeer eenzijdige aanpak om de ganzenaantallen terug te dringen. Zo staat onder meer vermeld dat exoten (ganzen die van oorsprong niet in Nederland voorkomen) met alle wettelijke toegestane middelen worden bestreden en is het vangen en doden van ganzen zelfs een essentieel onderdeel. Daarnaast pleiten de 7 partijen voor het vergassen van ganzen door CO2, wat nu nog verboden is, zo snel mogelijk goedgekeurd te krijgen.

"Ik vind het erg jammer dat deze 7 partijen, waaronder ook veel natuurorganisaties, zo'n eenzijdig plan bedenken om de ganzen terug te dringen" aldus Van Dijen.

"Terwijl het vergassen en schieten van ganzen helemaal niet helpt om de populatie kleiner te maken, in plaats daarvan moet je heel goed kijken naar de factoren die de populatie in stand houden: een geschikte leefomgeving, de hoeveelheid aanwezig voedsel en het aantal natuurlijke vijanden. Rapporten die de Dierenbescherming heeft opgesteld laten zien dat er voldoende alternatieven zijn om de ganzenpopulatie op een diervriendelijke manier in te perken."

Alleen SP voor alternatieven ganzenbestrijding
Trouw: Voor de plakgans moet de Nederlandse weide er minder uitzien als een vreetschuur
Trouw: Vergassen van ganzen afgeblazen
Bekijk de video-uitzending van de commissie REW