Middelburgs spookplan Trekdijk vernietigt Zeeuws DNA
Middelburgs spookplan Trekdijk vernietigt Zeeuws DNA
Langs de A58 bij Nieuw en Sint Joosland is nog maar enkele jaren geleden een weggetje aangelegd met een idyllische naam: Weizicht. Maar als de snode plannen van de gemeente Middelburg doorgaan, dan kijk je daar straks uit op een bedrijventerrein ( vol loodsen, opslagplaatsen en vooral ook veel vrachtauto’s ), ter grootte van 25 voetbalvelden. De SP strijdt daar tegen, zowel in de Staten als in de gemeenteraad.
Met dit omstreden plan, de Trekdijk genoemd, springt Middelburg over de autosnelweg heen. Daarmee verdwijnt het zicht op open landschap, zowel vanaf de snelweg als vanuit het dorp. Landerijen waarop nu nog jaarlijks landbouwgewassen groeien, worden dan volgeplempt met transportbedrijven. Precies langs de belangrijkste toegangsroute tot Middelburg en Vlissingen.
,,Met dit plan vernietigt Middelburg belangrijke kenmerken van het zo veelgeroemd Zeeuws DNA. Terwijl dat bedrijventerrein helemaal niet nodig is”, zeggen de SP-statenleden Sylvia Tuinder en Ronald Viergever. Dinsdag stelden ze daarover schriftelijke vragen aan het dagelijks provinciebestuur. Helaas is dat al min of meer akkoord. De Trekdijk is namelijk opgenomen in het Walchers Bedrijventerrein-programma 2017-2021. Gedeputeerde Staten hebben dat al bekrachtigd, met één voorbehoud: Vlissingen moet er nog mee instemmen.
Vlissingen heeft het daar moeilijk mee. Die gemeente voelt zich door het Middelburgs plan benadeeld. Toch neigen B en W van Vlissingen ertoe akkoord te gaan, nu is vastgelegd dat het bedrijventerrein in de eerste fase beperkt blijft tot 5 hectare, ofwel een omvang van 7 voetbalvelden, te verdelen door twee Walcherse transportbedrijven. In de houding van Vlissingen speelt mee dat die gemeente aast op een provinciale opknap-subsidie voor het verouderd bedrijventerrein Baskenburg. Bij een ‘nee’ tegen de Trekdijk zou Vlissingen die subsidie mis kunnen lopen. Je zou zoiets 'chantage' kunnen noemen.
Toch kantte de Vlissingse gemeenteraad zich afgelopen donderdag vrijwel unaniem tegen het Trekdijk-plan. Alleen, die gemeenteraad heeft het niet voor het zeggen. De beslissingsbevoegdheid is in handen van het college van B. en W. Dat beraadt zich nu over de kwestie.
Een belangrijke rol speelt een 'markttoets' die Middelburg liet verrichten door het adviesbureau Ecorys. Dat concludeert dat nergens anders op Walcheren grote terreinen zijn te vinden die zich lenen voor de vestiging van transportbedrijven. De Statenfractie van de SP gelooft daar niets van. De eerstverantwoordelijke Vlissingse wethouder John de Jonge zei onlangs tegen zijn gemeenteraad dat het bedrijfsterreinenplan is gebaseerd op spook-gegevens. De SP kan zich goed in die kwalificatie vinden. Zo wil de fractie weten waarom geen rekening is gehouden met aspecten als de leegstand op bedrijventerreinen, en de mogelijkheden voor vestiging van transportbedrijven in havengebied Vlissingen-Oost of op locaties in het naburige Borsele.
Verder constateert de SP dat de aanleg van het omstreden bedrijventerrein in de eerste fase louter is bedoeld voor de vestiging van twee, niet bij name genoemde transportbedrijven, die ook nu al op Walcheren zijn gevestigd. We willen weten welke bedrijven het zijn, en wat er gebeurt met de terreinen die leeg komen wanneer beide bedrijven zouden worden verplaatst naar de Trekdijk.
Probleem is dat Middelburg de landgoederen jaren geleden aankocht. Middelburg betaalde er toen zo veel geld voor dat het gebied inmiddels voor bijna 7 miljoen euro op de gemeentebegroting drukt. Dat dreigt er toe bij te dagen dat Middelburg straks - net als Vlissingen - financieel aan de grond zit. Dan volgt schuldsanering, met alle daarbij behorende lastenverhogingen en bezuinigingen.
Toch is in Middelburg inmiddels twijfel ontstaan. Onder aanvoering van de SP dringt een raadsmeerderheid daar nu aan op een onderzoek naar alternatieven. De raadsfractie van de SP heeft al geopperd om eens te bekijken of het terrein vrij kan worden geven voor landgoederen.
Reacties
Dank jullie wel voor jullie critische vragen hierover!
Blijf ons alstjeblieft helpen!
Het zou echt verschrikkelijk zijn als we dit er ook nog bij krijgen.
Een Nieuwlander!
Een veel betere optie voor deze bedrijven is Sloepoort, 27ha beschikbaar, schurend tegen het havengebied.
Kijk naar de leegstand van grote bestaande bedrijfspanden. Soms zijn genomen beslissingen gewoon niet slim of doordacht en
Persoonlijke belangen groter dan die voor de gemeenschap. Jammer, gewoon niet doen.
Trekdijk
Hopelijk kunnen de kinderen en kleinkinderen van deze gemeenteraadsleden trots terugkijken op de beslissing van deze raad om de inwoners van Nieuwland de rust en ruimte te ontnemen en het gebied nog meer van de gewone wereld af te sluiten als dat het nu al is. En waarom? Alleen om prestige en geldelijk gewin? Hopelijk zullen ze nog vele lange nachten wakker liggen over dit besluit. De Nieuwlanders slapen allang niet gerust meer vanwege dit bestuur. Hoeveel waanzin krijgen we nog over ons heen gestort?
De Tragedie van de Trekdijk bij Nieuw en Sint-Joosland in het gezegende jaar 2017.
Pas als de laatste boom geveld is, de laatste rivier vergiftigd, de laatste vis gevangen, dan zal de mens ontdekken dat geld niet eetbaar is. Kwakiutl-indianen, United States, 1999
De geschiedenis van onze planeet Aarde leert ons dat grote vernieuwingen pas ontstaan na grote catastrofes. Ook nu staan we aan de vooravond van een catastrofe. De onverschillige zelfzuchtige mens is namelijk niet meer in staat het nodige natuurlijke evenwicht op Aarde in stand te houden.
Maar zoals in het verleden zal ook na deze catastrofe weer een vernieuwing plaats vinden waaraan Homo Sapiens (helaas?) niet meer zal deel nemen.
Hoe lang we het hier nog volhouden ligt in uw handen u alleen kunt hier wat aan doen door het behouden van wat we nog hebben en het stoppen van onzinnige en onvervangbare vernietiging van de schaarse natuur rondom ons.
Geen prietpraat geen groene leugen!
De enige onwaarheid ligt in het feit dat men ons wijs probeert te maken dat de economische ontwikkeling goed is voor ons! Voor hoe lang? Met welk resultaat? Ten koste van welke offers? Wie of wat is er mee gebaat? Is het verantwoord voor de toekomst?
Geef daar maar eerst eens een eerlijk antwoord op wat u ook nog tegen uw kinderen en kleinkinderen durft te vertellen! Dat u verantwoordelijk bent geweest voor het feit dat ook onze kinderen en kleinkinderen geconfronteerd worden met vernietiging van Natuur en leefomgeving. En dat alleen maar om het stomme geldelijk gewin op korte termijn.
Stop de vernietiging van het Trekdijk gebied. Nu!
Ik wil een spreuk toevoegen indachtig aan die van de indianen:
Pas als de laatste container met alle onnodige en overbodige prullaria is verdwenen, zullen we ontdekken dat we onze planeet voor niets om zeep hebben gebracht!
Reactie toevoegen