Ger van Unen

Ger van Unen is in 1959 geboren in Elburg in een gezin van vier. Haar ouders hadden een kledingwinkel en dus hielp Ger daar van jongs af aan in mee.

Na haar lagere school ging ze naar de detailhandelschool.

Later verhuisde Ger naar Amsterdam waar ze haar vriend Rob leerde kennen in 1985, waarmee ze samen een dochter kregen, om uiteindelijk in 1997 naar Zeeland te verhuizen.

Eerst wonde het gezin in Hulst maar redelijk snel besloten zij om in Baalhoek te gaan wonen, een klein gehucht onder de Westerscheldedijk. Daar woont het gezin nu naar volle tevredenheid met hond en kat. “De rust en stilte die je hier hebt is geweldig. Je kan soms de hele dag in de tuin zitten en dan ben je helemaal alleen met de natuur.”

“Natuurlijk zijn er ook nadelen, vooral als je een opgroeiend kind hebt want school is niet echt in de buurt en openbaar vervoer is er al jaren niet meer op Baalhoek. Geen wonder dus dat mn dochter op haar achttiende zo snel mogelijk haar rijbewijs wilde halen.”

In 2006 is Ger gekozen tot gemeenteraadslid voor de SP in de gemeente Hulst. Die motivatie was voor haar heel logisch. “Kijk om je heen, hier in Zeeuws-Vlaanderen. Alles wat we hebben dreigt afgebroken te worden. Dat mogen we niet laten gebeuren, daar moeten we voor knokken en de SP was de enige die in verzet kwam en het niet alleen bij praatjes hield.”

Foto: SP Zeeland

Sinds 2011 is Ger fractievoorzitter van de SP-fractie in de Provinciale Staten van Zeeland.Daar heeft zij zich sterk gemaakt voor de zorg en werkgelegenheid, armoedebestrijding en de financiën van de provincie.

“De verantwoordelijken maken er een zooitje van en de inwoners zijn de dupe. Of het nu gaat om de samenwerking van onze ziekenhuizen, het behouden van rijksdiensten na al die ontslagen van de afgelopen jaren bij Zalco, Thermphos, Neckermann, Phillip Morris, ZorgSaam, Zorgstoom. Er wordt geen poot uitgestoken om nieuwe Rijksdiensten naar Zeeland te halen. Waarom niet een watercluster van havenpolitie, zeehavenpolitie en duane. Of de maritieme onderzoeksinstellingen koppelen aan goed universitair onderwijs in Zeeland? Daar liggen onze kansen voor de komende periode en die wil ik grijpen!”