Provincie: 'Duurzame energie? Graag, maar voorlopig nog niet.'

12 november 2011

Provincie: 'Duurzame energie? Graag, maar voorlopig nog niet.'

De provincie Zeeland wil inzetten op duurzame energie voor de langere termijn. Maar een concreet beleid of streefdatum ontbreekt. Dat bleek uit de vragensessie aan het einde van de statenvergadering op 11 november.

SP-statenlid Jeroen van Dijen ondervroeg Gedeputeerde De Reu naar aanleiding van de schriftelijke vragen over het boren naar schaliegas in Brabant, tegen de grens met Zeeland. Daarin stelt de provincie dat zij een voorstander is van duurzame energie op de lange termijn en dat schaliegas verre van duurzaam is. Maar welke termijn de provincie nodig heeft kon de Gedeputeerde niet zeggen; 'We denken dat we het dan wel over decennia hebben.'

Bedreiging
Toch wil het college van Gedeputeerde Staten geen inspanningen doen om de proefboring naar schaliegas of andere vormen van fossiele energie tegen te gaan. Van Dijen noemt dit een halfbakken aanpak; 'Als het college echt achter haar standpunt staat dat duurzame energie de toekomst heeft, dan is het zaak om nu door te pakken. Kiezen voor duurzame energie betekent namelijk ook het afwijzen van fossiele brandstof en dat doet dit college niet. Zo blijven vieze vormen van energie-opwekking de schone alternatieven bedreigen.'

'Als we willen dat de duurzame energie enige kans van slagen heeft, dan moeten die schone projecten kunnen concurreren met andere vormen van stroom. Zo is een uitbreiding met factor 5 van de nucleaire stroomopwekking geen kans maar een bedreiging voor Zeeland.'